نظر شما چیست؟

نفوذ

روانشناسی متقاعدسازی

رابرت بی. سیالدینی، دکترای روانشناسی متقاعدسازی در کتاب " نفوذ: روانشناسی متقاعدسازی"، علتی را که در پس تأثیرگذاری وجود دارد، مورد بررسی قرار می دهد. او استدلال می کند که تعداد انگشت شماری از اصول روان شناختی، رفتارهای اجتماعی انسان را راهنمایی می کنند و این اصول اساسی ما را ملزم می کند که به طور غیرارادی در موقعیت های خاص واکنش نشان دهیم. به این ترتیب، این اصول به سلاح های تاثیرگذاری تبدیل می شوند و به دیگران امکان می دهند که بتوانند مالکیت کسب و کار، رأی ما و خود ما را بدست آورند. افراد به هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات ما یا ترغیب مان به انجام عملی خاص از شش سلاح استفاده می کنند: کمیابی، تعهد و سازگاری، عمل متقابل، اثبات اجتماعی، علاقه، قدرت.

این اصول روان شناختی، طیف وسیعی از رفتارها و واکنش های انسانی را به حرکت درمی آورند و برای درک آن ها باید دانست که چگونه می توان از آن ها برای تأثیرگذاری استفاده کرد. از آن جا که بسیاری از عملکردهای معمول ما به توانایی مان در پاسخگویی غیرارادی وابسته است، بایستی توجه زیادی را به تمایل ما برای رفتار غیرآگاهانه معطوف شود.

این کتاب، از زمان انتشار اولیه توسط هارپر کالینز(Horper Collins) در سال 1984، به بیش از بیست زبان ترجمه شده، و تا به امروز بیش از دو میلیون نسخه از آن فروخته شده و در لیست پرفروش ترین های تجاری نیویورک تایمز (New York Times) جای داشته است. از نظر بسیاری از افراد، این اثر یک کار اساسی در بازاریابی و روان شناسی تبلیغات شناخته می شود و یکی از کتاب های پرفروش در زمینه متقاعدسازی است.

کتاب های مشابه کتابچه نفوذ