کتاب نقش تغذیه حلال در سلامت جسم و روح pdf

از دیدگاه اسلام با تاکید بر نظرات امام خامنه ای (مدظله)

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 22,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقش تغذیه حلال در سلامت جسم و روح

کتاب نقش تغذیه حلال در سلامت جسم و روح اثر محمدناصر یاوری و مجتبی غلامی توسط انتشارات نسیم دانش فردا منتشر شده است. سلامت معنوی انسان به عنوان بعد چهارم سلامت مبتنی بر عوامل چندی است که از نگاه منابع دین اسلام تغذیه و رزق حلال یکی از مهمترین آن هاست. در فرهنگ اسلام برای دستیابی به رزق حلال و پرهیز از رزق حرام توصیه های راهگشایی ارائه شده است، زیرا تغذیه از غذاهای پاک و حلال می تواند در بهسازی شخصیت و سلامت روح انسان تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد همانگونه که استفاده از تغذیه نا پاک و حرام، پیامدهای ناگواری را در روح و روان انسان برجای می گذارد.

کتاب نقش تغذیه حلال در سلامت جسم و روح به دنبال آن است تا با بهره گیری از منابع غنی اسلام، تاثیرات رزق حلال بر سلامت معنوی انسان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این نوشتار دارای چهارفصل می‌باشد که هر فصل مشتمل بر چندین گفتار و سعی شده در هر فصل به دیدگاه اسلام با تأکید بر نظرات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پرداخته شود.

1. فصل اول، پیش‌درآمد است و کلیات و مفاهیم را مطرح کرده است؛
2. فصل دوم، به ارتباط رزق و سلامت روح می‌پردازد؛
3. فصل سوم، با عنوان رزق حلال و سلامت جسم است که به بیان ارتباط تغذیه و جسم می‌پردازد؛
4. فصل چهارم، با عنوان نتیجه‌گیری که نتیجه‌ای بر مباحث مطرح‌شده صورت گرفته است.
به امید خدا، این تألیف در نوع خود بتواند قدمی ناچیز در رشد و تعالی معنوی جامعه‌ی اسلامی مؤثر باشد.

گزیده کتاب نقش تغذیه حلال در سلامت جسم و روح

در قرآن کریم آمده است (اُدْخُلُوها بسَلامٍ آمِنِینَ ، داخل این باغ‌ها شوید با سلامت و امنیت) و درجایی دیگر داریم، (وَنُنَزّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلا یَزیدُ الظَّالِمِینَ إِلا خَسَارًا )

یکی از مهم‌ترین مسائل دین اسلام توجه به سلامت جسمی و روانی انسان است که آیات و روایات درباره این امر مهم زیاد است. رزق به معنای بخشش و عطای مستمر و همیشگی است، خواه دنیوی باشد، خواه اخروی. به سهم و نصیب نیز رزق گفته می‌شود؛ همچنین به غذایی که وارد شکم انسان می‌شود.

در دین و آیین ما مسلمانان هیچ انسانی حق ندارد با انجام کارهای زیان‌آور مانند سم خوردن و یا روی آوردن به کاره‌ای ناشایست و به دور از شأن و مرتبه انسانی، به سلامت جسم و روان خود آسیب وارد کند و خود را در معرض هلاکت و ذلت انسانی قرار دهد. همچنین مسلمانان نسبت به سلامت جسمی و روانی دیگر همنوعان خود نیز مسئول هستند.

سلامت و بیماری هر فردی هم برای خود فرد و هم برای اجتماع حائز اهمیت است و همواره انسان به دنبال به دست آوردن سلامتی و دور کردن بیماری‌ها از طریق علل منطقی و کشف‌شده است.

این موضوع نه‌تنها همواره موردتوجه قرآن هست، بلکه برگزیدگان خداوند که از سرچشمه وحی سیراب می‌شوند انسان‌ها را به رعایت و حفظ جسم و جان سفارش نموده و در شناسایی و پیشگیری از انواع بیماری‌های جسمی و روحی روانی ارشاد و راهنمایی نمودند. در قرآن مجید یکی از راه‌های مؤثر در سلامت جسمی و روحی بحث رزق و تغذیه حلال می‌داند و آنجا که می‌فرماید، یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الأرْضِ حَلالا طَیِّبًا ای مردم بخورید ازآنچه در زمین پاک و حلال است.

صفحات کتاب :
81
کنگره :
‏‫‬‬‮‭DSR1692
دیویی :
‏‫‬‬‮‭‬‮‭955/0844
کتابشناسی ملی :
6654594
شابک :
‏‫‬‬‮‭978-600-723542-3
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه نقش تغذیه حلال در سلامت جسم و روح