امتیاز
5 / 4.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
خرید چاپی
160,000
15%
ت 136,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب حضرت ابراهیم علیه السلام، دفتر ششم سلسله مباحث سمت خدا؛ پیامبر فطرت، نوشته ی محمد رضا عابدینی می‌باشد و توسط نشر معارف منتشر شده‌ است. در ششمین دفتر از این مجموعه به سراغ درس‌هایی از شیوه زیستن حضرت ابراهیم(ع) می‌رویم؛ رسولی که به پدر انبیاء و پیامبر توحید مشهور است، و اورا پس از امتحانات سخت الهی با عنوان خلیل خدا می‌شناسیم.

کتاب حضرت ابراهیم کتابی است شامل سیره تربیتی ایشان و از مجموعه مباحث برنامه سمت خدا گردآوری شده است. کتاب حضرت ابراهیم صحف ابراهیم و لقب ایشان ابراهیم خلیل الله است. این کتاب به صورت pdf در نرم افزار به صورت چاپی در سایت و نرم افزار فراکتاب در دسترس شماست.

معرفی کتاب حضرت ابراهیم علیه السلام

سیرۀ تربیتی قرآن کریم، افزون بر بیان مفاهیم، معرفی مصادیق و الگوهای عینی و خارجی اســت؛ از این رو در قرآن کریم بیش از دو هزار آیه درباره انبیای الهی علیهم السلام آمده اســت. این امر نشان می دهد که مطالعه و بررسی زندگی انبیای گذشته، برای امــت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله نیز راهگشــا و هدایت بخش اســت. زیرا همۀ انبیا، با اینکه به شــرایط زمان، مکان و اســتعدادها توجه داشته اند، ولی مخاطبشان «نظام فطرت» بوده اســت؛ نظامی که خدای متعال آن را در وجود همۀ انسان ها قرار داده است. از این رو، به تعبیر قرآن کریم، زندگی امت های انبیای پیشین مثَلی برای امت خاتم است.
نکته دیگری که ما را به زندگانی انبیای پیشــین متوجه می کند این اســت که همۀ انبیا در دعوت و هدایتگری به اصلی واحد متکی هســتند و در حرکتی مســتمر، با هم پیوســتگی دارند؛ هر پیامبری تصدیق کنندۀ پیامبران پیشین و بشارت دهنده به انبیای پس از خود است؛ بلکه از ابتدا بشارت به نهایت را نیز دارند.
کتاب حضرت ابراهیم، یکی از کتاب‌های مجموعه سیرۀ تربیتی پیامبران است. این مجموعه زندگانی نورانی انبیا را در اوج نقطه کمالشان می‌نگرد و از میانه هزار نکته اجتماعی و فرهنگی، برخی از آن را برای کسانی بازگو می‌کند که دوست دارند زیبا زندگی کنند.

کتاب حضرت ابراهیم چیست

در روایتی ابوذر غفاری می گوید: «به رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) عرضه داشتم: یا رسول اللَّه انبیاء چند تن بودند؟ فرمود: صد و بیست و چهار هزار تن…، عرض کردم: یا رسول اللَّه خدای تعالی چند کتاب نازل کرده؟ فرمود: صد و چهار کتاب؛ ده صحیفه از آن بر آدم، پنجاه صحیفه بر شیث، سی صحیفه بر اخنوخ؛ که همان ادریس است و او اولین کسی است که با قلم خط نوشت، ده صحیفه بر ابراهیم و چهار صحیفه باقی؛ تورات، انجیل، زبور و فرقان (قرآن) است.

در روایت دیگری شبیه همین روایت با اندکی تفاوت آمده است: «… عرض کردم یا رسول اللَّه خداوند چند کتاب آسمانی فرو فرستاده؟ فرمود یک صد و چهار کتاب؛ پنجاه کتاب بر شیث (علیه السلام)، سی کتاب بر ادریس (علیه السلام)، بیست کتاب آسمانی حضرت ابراهیم (علیه السلام) (و بعد) تورات و انجیل و زبور و قرآن را نیز فرو فرستاد …».

با این توضیح کتاب حضرت ابراهیم زبور نیست و از روایات می‌توان به صحف ابراهیم رسید، چون یک کتاب بر ایشان نازل نشده است و چندین کتاب نازل شده است.

کتاب صحف ابراهیم pdf

و در بصائرالدرجات به سند خود از ابو بصیر روایت کرده که گفت: امام صادق (ع) فرمود آن صحفی که خدای تعالی در آیه" صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی‏" نام می‌برد، نزد ما است، پرسید: آیا صحف نامبرده به صورت الواح است؟ فرمود: آری.
این کتاب امروز در دسترس ما نیست و فایلی از آن وجود ندارد.

خلاصه کتاب حضرت ابراهیم علیه السلام

خدای متعال انبیای الهی علیهم السلام را از میان تمام موجودات عالَم، حتی ملائکه، برای خود گلچین کرد و بندگان دیگرش را امر فرمود که از آنها تبعیت کنند، با آنان مرتبط و دوستدارشان باشند تا در دایره شفاعتشان قرار گیرند. این اطاعت ها و محبت ها و تمردّها و دشمنی ها، پس از مرگ نیز با انسان خواهد بود و مرتبط بودن با کسی، سبب سنخیّت و سازگاری است؛ اگر در دنیا با انبیا و اولیای الهی ارتباط داشته باشیم، در آخرت نیز با آنها همراه خواهیم بود. این امور مهم است که ما را به همراهی با انبیای الهی علیهم السلام دعوت می کند و به ساحت آنان فرامی خواند. 
حضرت ابراهیم علیه السلام یکی از کامل ترین جلوه های نبیّ مکرمّ اسلام صلی الله علیه وآله است؛ بنابراین وقتی نفخ صورِ دوم در قیامت به صدا درمی آید، اولین نفری که مبعوث می شود، رسول اکرم صلی الله علیه وآله است و نفر دوم، حضرت ابراهیم علیه السلام می باشد.
محتوای کتاب حضرت ابراهیم علیه السلام به صورت گفتاری از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی، در برنامۀ ارزشمند «سمت خدا» ارائه شده؛ ازاین رو ملاحظات بسیاری، از جمله شرایط مخاطبان و حالت گفتاری و اختصار در آن رعایت شده است. 
در ششمین دفتر از این مجموعه به سراغ درس‌هایی از شیوه زیستن حضرت ابراهیم(ع) می‌رویم؛ رسولی که به پدر انبیاء و پیامبر توحید مشهور است، و اورا پس از امتحانات سخت الهی با عنوان خلیل خدا می‌شناسیم. اینک می‌خواهیم شخصیت ایشان را بیش‌از پیش بررسی کنیم و به خاطر بسپاریم.
این کتاب دارای ۱۲ فصل با عناوین زیر می‌باشد:
فصل اول: دوران ولادت و رشد
فصل دوم: ورود به اجتماع
فصل سوم: تجلی حقیقت از مجرای نبوت
فصل چهارم: هجرت ابراهیم علیه السلام
فصل پنجم: رسیدن به مقام خلّت
فصل ششم: ازدواج ابراهیم علیه السلام با هاجر و ولادت اسماعیل علیه السلام
فصل هفتم: ولادت اسحاق علیه السلام و نابودی قوم لوط علیه السلام
فصل هشتم: امامت ابراهیم علیه السلام
فصل نهم: بنای کعبه
فصل دهم: حقایقی از حج
فصل یازدهم: رحلت ابراهیم علیه السلام
فصل دوازدهم: از مقامات ابراهیم علیه السلام

برشی از متن کتاب حضرت ابراهیم علیه السلام

حضرت ابراهیم علیه‌السلام «فطرت مجسم» است؛ به این معنا که خدای متعال، سیر عبودی در مسیر قرب به خود را، با وجود مبارک حضرت ابراهیم علیه‌السلام نشان داده است. خداوند درباره زندگی اغلب انبیای دیگر، تنها بخش‌های خاص و کوتاهی را نقل کرده و از اولین لحظه وجود آنها و ابتدای ادارکات ایشان، صحبتی به میان نیاورده است، اما درباره زندگی حضرت ابراهیم علیه‌السلام، هم در آیات قرآن و هم در روایات معصومان علیهم‌السلام، این سیر به‌طور کامل، نمایان است.
علامه طباطبایی رحمه‌الله در تفسیر شریف المیزان می‌فرماید: «و الآیات فی الحقیقه بیان لمصداق کامل من القیام بدین الفطره و الانتهاض لنشر عقیده التوحید»؛ آیاتی که درباره حضرت ابراهیم علیه‌السلام نازل شده است، برای بیان مصداقی کامل از قیام به دین فطرت، و نشر توحید است. به عبارت دیگر، در میان انبیا، ابراهیم خلیل علیه‌السلام، پس از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، در نشر توحید بی‌نظیر بوده و مظهر تامّ آن در بین انبیا به‌شمار می‌رود.

دانلود کتاب حضرت ابراهیم

پی دی اف این کتاب در نرم‌افزار فراکتاب موجود می‌باشد. می‌توانید برای دانلود آن از طریق نرم‌افزار فراکتاب اقدام کرده و سپس در کتابخوان فراکتاب آن را مطالعه کنید.

کتاب حضرت نوح و ابراهیم

نام کتاب حضرت نوح و ابراهیم براساس روایات اسلامی تصریحاً بیان نشده است و در قرآن نیز از نام کتاب این دو پیامبر عظیم الشأن سخنی نیامده است.

البته درباره نام کتاب آسمانی نوح و ابراهیم ممکن است از آیه آخر سوره اعلی « صحف ابراهیم و موسی » استفاده کرد که نام کتاب ابراهیم « صحیفه ابراهیم » بوده همانگونه که درباره نام کتاب حضرت نوح نیز « صحیفه » ذکر کرده اند.

خرید کتاب حضرت ابراهیم

در فراکتاب علاوه بر دانلود این کتاب در نرم افزار، امکان خرید نسخه چاپی آن با تخفیف ویژه در دسترس شماست.

دانلود کتاب حضرت ابراهیم

مشخصات کتاب حضرت ابراهیم در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: دفتر نشر معارف
نویسنده: محمدرضا عابدینی
تعداد صفحه: 288
موضوع: دفتر ششم سلسله مباحث سمت خدا در مورد پیامبر فطرت حضرت ابراهیم (ع)
قالب: pdf و چاپی با تخفیف ویژه

شابک :
978-600-441-248-3
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
288
کنگره :
‫‮‭BP88/3
دیویی :
297/156
کتابشناسی ملی :
5904937

کتاب های مشابه حضرت ابراهیم علیه السلام