امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فوبی و انواع آن

کتاب فوبی و انواع آن به قلم مهدی حاتمی و شیرین مریدی، به تحلیل و بررسی فوبیا(Phobia) و گونه‌های مختلف آن می‌پردازد و شما را با این بیماری بیشتر آشنا می‌سازد و روش‌های درمان آن را ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بر این ترس‌تان غلبه کنید.

همهٔ ما در زندگی خود گاهی دچار ترس شده‌ایم و این ترس شاید برخی از جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. امّا این ترس زمانی نابهنجار و مرضی تلقی می‌شود که غیرمعقول، مدام و افراطی باشد و عملکرد فرد را در جنبه های اجتماعی، شغلی و... مختل کند که روانشناسان و روانپزشکان برای توضیح آن از اصطلاح فوبی یا ترس مرضی (Phobia) استفاده می‌کنند.

گزیده کتاب فوبی و انواع آن

ترس از تاریکی یا نکتو فوبی واژه ای با ریشه یونانی از کلمه ی نکتوس nuktos به معنی شب و فوبوس phobos به معنی ترس است، پس فوبی تاریکی عبارت است از ترس شدید و غیر منطقی از تاریکی. افرادی که ترس از تاریکی دارند ممکن است تنها یا فکر تنها بودن در یک فضای تاریک احساس بدی پیدا کنند. وحشتی که فرد مبتلا به ترس از تاریکی هنگامی که در تاریکی قرار می گیرد، احساس می کند، خیلی شدیدتر از احساس یک فرد معمولی است.

 افراد طبیعی معمولا نگران چیزی هستند که نمی توانند در تاریکی ببینند، اما فردی که فوبی تاریکی دارد متفاوت است. علاوه بر ترس از چیزهایی که نمی توانند ببینند از خود تاریکی هم می ترسند. تنها بودن در تاریکی فرد را دچار وحشت، دلهره و لرزیدن و تعریق می کند. این نوع فوبیا ممکن است در زندگی فرد ناراحتی و فراست زیادی ایجاد کند چون فعالیت های شبانه فرد و انتخاب های او را محدود می کند. تقریبا همه ی کودکان چنین ترسی را تجربه می کنند، مطالعات اخیر نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد از کودکان انواع مشخصی از ترس را تجربه کرده و ترس از تاریکی شایع ترین ترس در کودکان در رنج گسترده ای از سنین است.

وقتی کودکان تا بزرگسالی نمی توانند بر ترسشان غلبه کنند. ترس تبدیل به فوبیا می شود که می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و موجب استرس و کاهش بهره وری او شود. ترس از تاریکی مانند فوبی های دیگر به واسطه واقعه آسیب سازی در تاریکی در گذشته ایجاد می شود. مثلا فردی که در بزرگسالی از تاریکی می ترسد، شاید در کودکی دزدی وارد خانه آن ها شده و او را در خطر قرار داده است یا در حالی که با دوستانش در شب قایم موشک بازی می کرده گم شده است. معمولا فردی که ترس از تاریکی دارد بخاطر شرمندگی از ترس خود یا حتی ترس از صحبت کردن درباره تاریکی، ترس خود را به دیگران و حتی اعضای خانواده اش نمی گوید. زمانی که ترس از تاریکی مشکلات و ناراحتی های زیادی برای فرد ایجاد می کند باید به دنبال کمک حرفه ای و درمانگر باشد تا بتواند بر مشکلاتش غلبه کند.

صفحات کتاب :
120
کنگره :
‫‬‭RC535‭‫‬‭/ح24ف9 1396
دیویی :
‫‬‭‭616/85‬‬‬
کتابشناسی ملی :
4846183
شابک :
978-600-8752-32-5
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه فوبی و انواع آن