امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب چهل حدیث همسایه

کتاب چهل حدیث همسایه نوشته رضا حق پناه توسط انتشارات زائر رضوی منتشر شده است. از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و بدون کمک دیگران و استفاده از دسترنج آنان نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد، در اسلام همه‌ی ساحت های اجتماعی او مورد دقت قرار گرفته و برای هر یکی وظایفی تعیین شده است.

یکی از این ساحت ها که از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد، چگونگی برخورد با همسایگان است. زیرا هرجا سکونت کنیم، ناگزیر با افرادی که در اطراف ما هستند در ارتباط خواهیم بود. این ارتباط با دیگران، بیانگر سطح معرفت، دانش، فرهنگ و ادب و معرّْف شخصیت هر کس می باشد. این ویژگی از فضیلت و سلامت روح نشأت گرفته و از پشتوانه ی حُسن خُلق برخوردار است. پیامبر اکرم و ائمه که وحی مجسم و اسوه های اخلاق حسنه می باشند؛ در عمل و گفتار، راه های رسیدن به سعادت را به جامعه بشری نشان داده اند و در خصوص حق همسایه و چگونگی برخورد با دیگران رهنمودهای آموزنده ای دارند. در اثر چهل حدیث همسایه، چهل حدیث از بیانات گهربار ایشان همراه با ترجمه گردآوری شده تا راهگشای مومنین باشد.

گزیده کتاب چهل حدیث همسایه

دریغ امکانات

قاَلَ رَسُولُ الله :

من مَنَعَ الماعُونَ جارَهُ مَنَعهُ الله خَیرَهُ یَومَ القِیامَةِ.

هر کس کالایی از همسایه ی خود دریغ دارد، خداوند در روز رستاخیز، خیر خود را از او دریغ خواهد کرد.

جویای حال همسایه

عَنْ أمَیِرِ المُْؤْمنِیِنَ أنَهَُّ سَمِعَ النبَّیَِّ یقَُولُ لِأصَْحَابهِِ- ماَ آمنََ باِلله وَ الیْوَْمِ ا خْآلِرِ منَْ باَتَ [شَبعْاَنَ] وَ جَارُه جَائعٌِ- فقَلُنْاَ هَلکَْناَ یاَ رَسُولَ الله-ِ فقَاَلَ منِْ فضَْلِ طعَاَمکِمُ و منِْ فضَْلِ تمَرْکِمُ و رزقکِمُ و خلَقَکُِمْ و خِرقَکُِمْ- تطُْفئِوُنَ بهِاَ غضََبَ الربَِّّ.

به خدا و روز قیامت ایمان نیاورده است کسی که شب سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد. عرض کردیم: ای رسول خدا! ما[که با این سخن نابود شدیم.]-پیامبر فرمود: از مازاد و مصرف زیادی خرما و روزی تان و نیز لباس های اضافی (به نیازمندان) هدیه کنید و خشم خدا را فرو نشانید.

صفحات کتاب :
100
کنگره :
BP143/9‫‬‮‭/‏‫‬‭‏ح7چ9
دیویی :
‏‫‬‮‭297/218
کتابشناسی ملی :
2561273
شابک :
‏‫978-600-5794-97-7‬
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه چهل حدیث همسایه