امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب طنز (جلد چهارم)

کتاب طنز چهار، با تیم شناخته شده سیدعبدالجواد موسوی در مقام گردآورنده منتشر شده است. ابوالفضل حری، محمد باقر انصاری، محمدعلی علومی، رویا صدر، محسن حکیم و کیومرث منشی زاده، مقالاتی در این کتاب نوشته اند و مطالبی از رابرت اس.گال و پرسیوال اورت ترجمه و منتشر شده است. آسیب شناسی واژگان طنز، نخستین مقاله این کتاب است. ابوالفضل حری، کوشیده با کنکاشی در فرهنگ های فارسی پیرامون واژگانی که وجه مشترک همه آنها عنصر خنده و شوخ طبعی است، مطلب شایسته ای آماده و منتشر کند. او با کنار هم قرار دادن معانی واژگان حوزه طنز از فرهنگنامه ها و لغت نامه های معتبر فارسی، تفاوت و تقارن این واژگان را آشکار کرده است.

ساختار و ماهیت نمایش های شادی آور ایرانی، مبحثی است که محمدباقر انصاری در کتاب «نمایش روحوضی؛ زمینه، زمانه و عناصر خنده ساز» نیز دنبال کرده است. او ابتدا ریشه ها و پیشینه های شادی و شادمانی را در کلام ائمه معصومین (ع) جست وجو می کند و سپس با بیان گونه ها و نمونه های نمایش شادی آور از نوع ایرانی، مخاطب را با انواع این نمایش ها که سابق بر این در قهوه خانه ها، جشن ها، مهمانی ها و مجامع عمومی اجرا می شد آشنا می سازد. شهرزاد طناز و نگاهی به انواع طنز و کارکردهای آن در بعضی از داستان های هزار و یک شب، عنوان مقاله محمدعلی علومی است و در ادامه این کتاب، رؤیا صدر، مقاله ای با موضوع «طنز در نشریات دانشجویی» نوشته است.


گزیده کتاب طنز (جلد چهارم)

در دهخدا، طنز به معنای فسوس کردن، فسوس/ افسوس داشتن، برکسی خندیدن، عیب کردن، طعنه، سخریه و سخن به رموز گفتن آمده است. واژه طنز معادل واژه لاتینsatire است و آن به معنای ظرفی پر از میوههای متنوع است. دکتر قهرمان شیری (شیری، 42 (مینویسد: طنز به تمام آثاری اطلاق می شود که در آنها با استفاده از انواع فنون رایج ادبی، معایب و مفاسداجتماعی به طعن و تمسخر گرفته شود. در طنز برخلاف کمدی که غایت وهدف آن خنده است، خندیدن وسیله ای برای بیان مطالب است. 

صفحات کتاب :
144
کنگره :
PN6149‭‬ ‭/ط9‏‫‬‭م77
دیویی :
‏‫‬‭‬‭‬‭809/7
کتابشناسی ملی :
1‎2‎0‎0‎6‎1‎3
شابک :
978-964-506-473-8‏
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه کتاب طنز (جلد چهارم)