کتاب شیعه شناسی معاصر اهل سنت (جلد اول) pdf

و چالش های فراروی آن در دوران پس از انقلاب اسلامی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شیعه شناسی معاصر اهل سنت (جلد اول)

کتاب شیعه شناسی معاصر اهل سنت (جلد اول) مجلّد نخست از مجموعه «شیعه شناسی اهل سنّت» است که به پژوهش درباره مسایل شیعه شناسی اهل سنّت در دوره معاصر و مخالفان تقریب مذاهب اسلامی اختصاص دارد.


محورهای اصلی مطرح شده در کتاب شیعه شناسی معاصر اهل سنت عبارتند از: توجه به تعارضات درونی جهت یافتن موانع تقریب، باورها و عقاید رایج مخالفان تقریب درباره شیعه؛ آشنایی با برخی از علمای تقریب مذاهب اسلامی؛ نقش آثار شیعی در شکل گیری شیعه شناسی اهل سنت؛ آشنایی با مکتب سلفیه؛ امام خمینی در آثار شیعه شناسان مخالف تقریب؛ درباره آینده شیعه شناسی و...


گزیده کتاب شیعه شناسی معاصر اهل سنت (جلد اول)


ضرورت شناخت تعارضات درونی مخالفان تقریب

برخی از مخالفان تقریب مذاهب اسلامی، علاوه بر مخلافت و تعارض با شیعه و علمای تقریبی اهل سنت، در درون زیر شاخه های اعتقادی گسترده سلفیت هم دچار تعارض و ستیز هستند. مطالعه اختلافات درونی مخالفان تقریب مذاهب اسلامی نشان می دهد که بسیاری از اختلافات آنان در اموری است که موجب صدور حکم تکفیر شیعه از سوی برخی از مخالفان تقریب شده است. برای مثال، مقبل بن هادی الوادعی از شاگردان معروف ناصرالدین آلبانی و از شیوخ معروف سلفی یمن، با شیعه، امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران سخت دشمن بود. 

از سوی دیگر شیخ یوسف قرضاوی نیز اگر چه دارای سوابق فعالیت تقریبی است، اما در سال های اخیر گاه مواضعی ضد تقریبی از خود نشان داده است. برخی مانند دکتر سرجانی حال او را به حال دکتر السباعی در کتاب «السنه ومکانتها فی التشریع الإسلامی» تشبیه کرده اند که در صحت فعالیت های تقریبی دچار شک و تردید شده بود؛ (سرجانی، 7 مه 2009) اگر چه ادعای او مسلم نیست. حال جهت بررسی دیدگاه وادعی درباره شیعه، باید ابتدا کتابهای پیروان سلفیه مانند کتاب «إسکات الکلب العاوی یوسف القرضاوی» اثر مقبل بن هادی الوادعی را مورد مطالعه قرار داد.

 موضوعات آن کتاب به بیان نظرات قرضاوی درباره گفتگوی میان ادیان، موضوع ولایت زنان و تفسیر او از روایت «لا یفلح قوم ولّوا امرهم امرأه»، و پاره ای مسایل دیگر اختصاص دارد. الوادعی با گستاخی تمام قرضاوی را «الکلب العاوی» مینامد و حتی می نویسد که: اگر کسی در نزد من قرضاوی را تکفیر کند من او را مورد انتقاد قرار نمی دهم ولی خود معتقدم که وی فردی ضال و در ضلالتی آشکار است که به خدا و قرآن نسبت دروغ می بندد. . . .(الوادعی، 2005: 74)

شاید گمان شود که اختلاف آن دو با یکدیگر ارتباطی با مباحث شیعه شناسی شان ندارد اما باید توجه داشت که مضمون اصلی تمامی کتاب های دشمنان شیعه و تقریب مذاهب اسلامی، ادعای اجماع امت علیه شیعه است. توجه به اختلافات درونی اینان نشان می دهد که اجماع کسانی که در مباحث خود به زشت ترین شکل ممکن به یکدیگر حمله کرده، همدیگر را تکفیر می کنند و با نسبت های ناروا یکدیگر را خطاب می کنند، اجماع امت علیه شیعه نیست. باز تاکید می شود که ادب لازمه پژوهش است و این امر در مطالعات دینی شأن و منزلت بیشتری دارد و مایه تأسف است از اینکه عالمی بزرگ از اهل سنت را با چنین الفاظِ زشتی بنامند و مورد خطاب قرار دهند.

کنگره :
‏‫‬‭BP212/5‏‫‬‭/ص36ش9 1391
دیویی :
‏‫‬‭297/417
کتابشناسی ملی :
‏‫2787322‬
شابک :
978-964-426-596-9
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه شیعه شناسی معاصر اهل سنت (جلد اول)