امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

کتاب احکام دین و قرض ویژه استادان پاسخ گویی به سوالات شرعی، به نویسندگی علی زنگنه ابراهیمی است و انتشارات زائر رضوی (وابسته به معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی)، آن را منتشر کرده است. کتاب احکام دین و قرض با محوریت تبیین اهمیت والای قرض در دین اسلام، احکام شرعی دین و قرض از جمله شروط آن، مستثنیات دین، نحوه مطالبه بدهی، ربای قرضی و راه‌های شرعی رهایی از آن را از نظر فقهای عظام تقلید به صورت نسبتا جامع بیان کرده است.

معرفی کتاب احکام دین و قرض

کتاب احکام دین و قرض با محوریت تبیین اهمیت والای قرض در دین اسلام، احکام شرعی دین و قرض از جمله شروط آن، مستثنیات دین، نحوه مطالبه بدهی، ربای قرضی و راه‌های شرعی رهایی از آن را از نظر فقهای عظام تقلید به صورت نسبتا جامع بیان کرده است.

احکام دین اسلام pdf

برای دانلود کتاب احکام دین و قرض رایگان به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید. سایر احکام دین نیز در لینک ذیل در دسته کتاب های احکام در دسترس شماست.

کتاب های احکام دین

خلاصه کتاب احکام دین و قرض

«معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی» مفتخر است در راستای رسالت خود مبنی بر اشاعۀ فرهنگ تشیع و پاسخ گویی به سؤالت شرعی مردم در این حوزۀ گسترده از دین، محتوای پیشِ رو را به استادان فرهیخته تقدیم کند. در ایــن نوشتار تــلاش شــده اســت علاوه بر ارائــۀ اطلاعات و محتوایی غنی، پاسخی مناسب با محتوایی یکسان در اختیار استادان قرار داده شود تا از تشویش خاطر مراجعان به سبب دریافت جواب های متفاوت جلوگیری شود. اهداف اصلی تهیه و تنظیم این قبیل نوشتارها عبارت اند از: تلخیص کــتــاب هــای تخصصی مــوجــود در ایـــن حــــوزه؛ جــمــع بــنــدی جــواب هــا؛ بی نیازکردن استادان از رجوع به منابع پُرشمار در هنگام پاسخ گویی.  
برای رسیدن به این مهم، کارگروهی از استادان و کارشناسان فرهیختۀ این اداره، هر موضوع پیشنهادی را موشکافانه بررسی می کنند و محصول تلاش خویش را به داوری هیئت علمی می گذارند. مجموعه کتاب های رهیافت در چهار موضوع کلی تدوین می شود: رهیافت احکام، رهیافت اعتقادی، رهیافت تربیتی و رهیافت ترکیبی که مرکب از هر سه موضوع قبل اســت. 
در منابع اسلامی، برای قــرض دادن ارزش و اهمیت والیی بیان شده است؛ تا جایی که ثواب آن از صدقه و بخشیدن مال هم بیشتر دانسته شــده و توصیه شــده اســت کــه قـــرض دادن در وقــت توانگری غنیمت شمرده شــود. از طرف دیگر، قرض گرفتن بــدون نیاز جــدی، نکوهش شده است. با توجه به اهمیت والی قرض در اسلام و جوانب مختلف و گستردۀ آن، در این نوشته سعی شده است فقط احکام شرعی دین و قرض را به صورت نسبتاً جامع بیان کند.

برشی از متن کتاب احکام دین و قرض

تعریف دین و اسباب ایجاد آن دین چیست و اسباب ایجاد آن چه اموری است؟ بدهکاری یا دین عبارت است از مال کلی که به هر علتی برای کسی در ذمۀ دیگری ثابت شده است. در اسباب اشتغال ذمه به دین، فرقی نیست؛ بنابراین علت بدهکاری ممکن است قرض گرفتن باشد یا معاملۀ نسیه یا معاملۀ سلف یا اجــاره یا مهریه یا اتــلاف مال یا امــور دیگر نظیر این ها باشد. (حضرت امام و آیات عظام سیستانی، صافی و فاضل) 

بررسی برخی از مصادیق دین

آیا مصادیق زیر از لحاظ شرعی دین است و احکام باب دین بر آن ها بار می شود یا عنوان دیگری دارد؟ جرایم راهنمایی ورانندگی و شهرداری ها، کفارات، خمس، زکات مال و زکات فطره، نذر و رد مظالم.
جریمۀ رانندگی یا شهرداری نوعی تعزیر است و باید مطابق قوانین و مقررات حکومت اسلامی پرداخت شود؛ اما خمس، زکات و... دیون شرعی و تکالیفی است که مسلمانان به انجام دادن آن ها مکلف هستند. (آیت الله مکارم) 
مظالم و خمس و زکــات و حَجة السلام و آنچه به جهت نذر تملیک شده، دین است؛ به خلاف سایر مصادیق. (آیت الله شبیری)

دانلود احکام شرعی pdf

برای دانلود پی دی اف احکام شرعی (احکام دین و قرض) بصورت رایگان به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

دانلود کتاب احکام دین و قرض

این کتاب را در نرم افزار فراکتاب رایگان دانلود کنید.

دانلود کتاب احکام دین و قرض

مشخصات کتاب احکام دین در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: زائر رضوی (وابسته به معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی)
نویسنده: علی زنگنه ابراهیمی
تعداد صفحه: 176
موضوع: احکام دین و قرض
قالب: pdf رایگان

صفحات کتاب :
176
کنگره :
BP198/6‭‬ ‭/ب4‏‫‭ز9 1397
دیویی :
297/372
کتابشناسی ملی :
5534029
شابک :
978-622-6090-53-7‮‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه احکام دین و قرض