امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تمدن نوین اسلامی

کتاب تمدن نوین اسلامی نوشته علی‌اصغر رجبی است. این کتاب به تاریخ تمدن اسلام می‌پردازد و سعی دارد از جنبه‌های مختلف آن را بررسی کند و اطلاعات دقیقی در اختیار مخاطبان علاقه‌مند و متخصص قرار دهد.

با توجه به ماهیت تکاملی اسلام، قانونمندی تمدن اسلامی و روند پرشتاب بیداری اسلامی از سویی، و ناتوانی تمدن غرب از سوی دیگر، اندیشه احیای تمدن اسلامی، بار دیگر جوانه زده و انتظارات اسلامی نسبت به آن عینیت یافته است؛ لذا بررسی علل اعتلا و انحطاط و راه های جدید تمدن اسلامی، از دیرباز همواره در اندیشه متفکران دلسوز جاری و مطرح بوده و راه کارهای مختلفی نیز ارائه شده است.

گزیده کتاب تمدن نوین اسلامی 

معنای لغوی واژهٔ «تمدن»

تعریف از مفاهیمی همچون تمدن و فرهنگ در  نزد اندیشمندان، آن‌قدر متنوع و متعدد است که امکان بیان همهٔ تعریف‌ها و  قضاوت میان آن‌ها را ناممکن می‌سازد. از همین رو، شاید بهتر باشد به جای  تعریف دقیق و شفاف از دو مفهوم «فرهنگ» و «تمدن» و ارزیابی آن‌ها، به دنبال تعریفی عمومی و بیان ویژگی‌هایی از آن مفاهیم باشیم که بتواند اجمالاً  تلقی ما از این اصطلاحات را روشن سازد و معنای واژگان را به مخاطبان  بفهماند.

تعاریف متعددی از «تمدن» به معنای هستی‌شناختی آن ارائه شده که هر یک، در واقع بر وجهی خاص و کارکردی ویژه از تمدن تأکید دارد. قطعاً تعریفی کامل، جامع و مطلق از تمدن وجود ندارد. دانشمندان قدیم و  جدید هر یک بر اساس طرز تلقی و رویکرد خاص خود به موضوع تمدن، تعریفی به  دست داده و بر اساس آن وجه مورد نظر خود به موضوع پرداخته‌اند.

واژهٔ «تمدن» معانی گوناگونی دارد، اما اصلی‌ترین معنایی که محققان بر آن اتفاق نظر دارند، شهرنشین شدن و اقامت در شهر است. از دیدگاه واژه‌شناسان عرب، واژهٔ «مدینه» از «مدن بالمکان و مدوناً» به  معنای «اقامت» است و ظاهراً شهر را از آن رو «مدینه» گویند که مردم در آن  اقامت دارند. اما بعضی مدینه را از «دان یدین» دانسته و میم آن را زاید  گرفته‌اند (ابن‌منظور، ۱۴۱۴ ق، ۱۳: ۴۰۲؛ فراهیدی، ۱۴۰۹ ق، ۸: ۵۳؛ قرشی،  ۱۳۷۱، ۶: ۲۴۴).

«تمدن» در لغت، عکس بداوت (بادیه‌نشینی) است. معادل  آن در عربی «حضاره» (ابراهیم مصطفی، ۱۴۱۰ ق: ۸۵۹) و به معنای اقامت در شهر  است (ابن‌منظور، ۱۴۱۴ ق، ۲: ۱۰۳). این کلمه در حقیقت عربی است و از ریشهٔ  «مدن» و «مدینه» اشتقاق یافته است (عاملی، ۱۳۷۸: ۲۶۴). و در زبان و ادب فارسی به جای واژهٔ انگلیسی «Civilization» به کار می‌رود، که خود برگرفته  از واژهٔ لاتینی ۵«Civitsa» به معنای ملت است (تساوایوکیچی، ۱۳۷۹: ۱۲۰).  بنابراین در فرهنگ‌های لغت، «تمدن» در برابر زندگی بربرهای وحشی که فاقد زندگی شهرنشینی‌اند، به کار برده می‌شود.


صفحات کتاب :
312
کنگره :
‏‫DSR1692‭‬ ‭/ت84‏‫‭ر3 1398
دیویی :
‏‫‬‮‭955/0844‬‬
کتابشناسی ملی :
5537650
شابک :
978-964-531-934-0
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه تمدن نوین اسلامی