امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مژه‌های سوخته

کتاب مژه‌های سوخته نوشته حامد کلاهدوز، اولین جلد از مجموعه فرماندهان جوان انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که به روایاتی از زندگی فرمانده شهید جوان، یوسف کلاهدوز می‌پردازد. کتاب مژه‌های سوخته اولین کتابی است که در آن، فرزند یک شهید به نگارش زندگی‌نامه پدر خود پرداخته است. درباره مجموعه فرماندهان جوان فرماندهان و تصمیم گیران در هر جنگی به دلیل نقش و تأثیری که در خلق حادثه‌های میدان‌های نبرد دارند، همیشه مورد توجه‌اند.

 جنگ‌ها معمولا با نام فرماندهان بزرگ شناخته می‌شوند و نام فرماندهان بزرگ یادآور جنگ‌های بزرگ است. در جنگ‌ها به طور معمول به دلیل این که فرماندهان باید بنا به ضرورت توانایی‌های لازم از جمله مهارت، تجربه و تخصص داشته باشند، فرماندهان اصلی از میان قدیمی‌ترها انتخاب می‌شوند، اما در جنگ هشت ساله‌ی عراق علیه ایران، موقعیت ویژه‌ی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این قاعده را به هم زد و فرماندهان بزرگ جنگ از میان کسانی برخاستند که بیش‌ترشان نه سابقه‌ی نظامی‌گری به مفهوم عام آن را داشتند و نه سن‌شان در آستانه‌ی میان‌سالی بود.

 بیش تر آنان جوانان متعهد انقلابی بودند که با هدایت‌های امام خمینی پرچم مبارزه با متجاوز را به دست گرفتند و در دوران هشت سال دفاع و مقاومت ملت ایران، خالق صحنه های بی بدیلی شدند.

 تولد فرماندهان جوان، اما بزرگ و حماسه ساز در دفاع مقدس ملت ایران، مرهون اعتماد امام امت به جوانانی بود که با ایمان و روحیه‌ی انقلابی، استعداد و توان‌شان را خالصانه به میدان آوردند تا وابستگی و حقارت را از صفحات تاریخ ملت شان پاک و کاری کنند که دیگر هیچ تجاوزگری خیال تجاوز به میهن‌شان را در سر نپروراند.

 بنابراین، بیان فرازهای دست‌یافتنی از زندگی و همچنین تدبیرها، ابتکارها و شیوه‌های فرماندهی آنان در دوران دفاع مقدس، درس‌هایی آموختنی و الگوهایی به کارگرفتنی در بحران‌های سخت دیگر دارد. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با این دیدگاه، رفتارها، تجربه‌ها و نکاتی مفید از زندگی فرماندهان شهید جنگ را در قالب مجموعه‌ی فرماندهان جوان تدوین و منتشر کرده است که کتاب مژه‌های سوخته اولین جلد آن است.

دیویی :
955/0843092
کتابشناسی ملی :
2‎4‎8‎1‎3‎6‎1
شابک :
978-600-5443-24-0
سال نشر :
1390
صفحات کتاب :
168
کنگره :
DSR1626‭ /ک76‏‫‬‭ک8 1390

کتاب های مشابه مژه های سوخته