کتاب گفتمان عزت و پیشرفت pdf

چرایی و مختصات بازتولید گفتمان «عزت و پیشرفت» از کلان گفتمان انقلاب اسلامی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گفتمان عزت و پیشرفت

در دوران کنونی استفاده از نظریه‌های گفتمانی، با توجه به قدرت و ظرفیت تحلیل و تبیین بالای این نظریه‌ها، در حال گسترش است. مفهوم گفتمان یکی از مهم ترین مفاهیمی است که در دوران معاصر در نظریه پردازی متفکران مختلف در حوزه های مختلف علوم انسانی جایگاه مهمی داشته است. درباره این مفهوم نظریه پردازی های مختلفی صورت گرفته است که می توان آن را در حوزه های اجتماعی، سیاسی و زبان شناسی مشاهده کرد.

 وسعت استفاده از مفهوم گفتمان به حدی رسیده است که پرداختن به آن از عرصه علمی و آکادمیک هم فراتر رفته است و به یکی از واژه های پر استعمال در محاورات عموم مردم در کشاکش های اجتماعی و به خصوص در عرصه های سیاسی بدل گشته است که البته عموماً فارغ از معنای دقیق آن به کار می رود. 

تحلیل گفتمان که مبتنی بر دیدگاه نظری اندیشمندان معاصر غربی شکل گرفته، روشی نسبتاً جدید در تحلیل پدیده ها و روابط اجتماعی است که در دهه های اخیر مورد توجه ویژه محققان قرارگرفته است. این نظریه برای فهم پدیده ها و روابط اجتماعی و چگونگی تحول آن ها، بر فرایندهای سیاسی- تضادها و کشمکش های بین نیروهای غیریت ساز بر سر تشکیل معنای اجتماعی- نقش محوری قایل است. همچنین این نظریه بر نقش زبان در بازنمایی واقعیت اجتماعی تأکید می‏ کند. از منظر این نظریه دسترسی به واقعیت تنها از طریق زبان میسر است؛ اما بازنمایی واقعیت از طریق زبان هرگز به معنای دسترسی به واقعیت ناب از پیش موجود و عینی نیست، بلکه در این بازنمایی، زبان در فهم واقعیت نقش ایفا می ‏کند. از این روی از نگاه گفتمانی جهان اجتماعی محصول گفتمان ها است. 

این داعیه نظریه گفتمان به معنای نفی وجود واقعیت قطعی نیست، بلکه به این معناست که واقعیت از طریق گفتمان معنا می یابد. نظریه گفتمان در واقع نظریه درباره نحوه معنادهی افراد و جریانات اجتماعی و سیاسی به واقعیت ها است. به عبارتی از نقطه نگاه این نظریه جهان اجتماعی عرصه کشمکش جریانات مختلف بر سر تعاریفی است که ارائه می دهند. به این معنا که در پس هر تلقی از واقعیت یک نحو تعریف وجود دارد.

صفحات کتاب :
151
کنگره :
HN49‭‬ ‭/پ9‏‫‭ش2 1395
دیویی :
307/14
کتابشناسی ملی :
4579294
شابک :
978-600-97083-8-3
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه گفتمان عزت و پیشرفت