امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دیابت به زبان ساده

در کتاب دیابت به زبان ساده به بیماری خطرناک دیابت پرداخته شده است. دیابت اثرات تخریبی اش را به تدریج و به طور پنهانی بر جای می گذارد و متأسفانه به همین خاطر فرد مبتلا در اغلب موارد آن را جدی نمی گیرد. این بیماری بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی، نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید. تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می رود که زمینۀ مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش مؤثری داشته باشد.

هنگامی که به یک مشکل حاد و ناگهانی دچار می شویم، موضوع را جدی گرفته و تمام تلاش مان را برای حل مشکل به کار می گیریم. تصورش را بکنید که فردی به خاطر یک سانحه رانندگی دچار شکستگی پا شده و با خونریزی به اورژانس مراجعه نموده است. چنین موضوعی توسط خود شخص و خانواده اش با جدیت پیگیری می شود. چرا که درد، خونریزی و وحشت ناشی از وقوع سانحه باعث می شود که همه مشکل را جدی و مهم تلقی کنند.  اما هنگامی که نوبت به بیماری مزمنی مانند دیابت می رسد، افراد زیادی آن را نادیده می گیرند و به درمان آن توجه نمی کنند. در حالی که باید دانست شاید دیابت بسیار خطرناک تر و جدی تر از بسیاری مشکلات حاد دیگر باشد و نیاز به توجه و پیگیری دراز مدت دارد.

به طور کلی دیابت سه نوع دارد

- دیابت نوع 1: در این دسته از مبتلایان، تولید انسولین در بدن به طور کامل قطع می شود، در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلول ها شده و انرژی بدن را تأمین نماید و همین مسئله افزایش شدید قند خون را سبب می شود. حدود 5 تا 10% کل دیابتی ها، مبتلایان نوع 1 تشکیل می دهند.

- دیابت نوع 2: در این دسته از مبتلایان، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری بر روی جذب قند ندارد و یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی گیرد.

-دیابت حاملگی: حدود 4% از کل بانوان در طول زمان بارداری موقتاً به این نوع دیابت مبتلا می شوند.

پزشک متخصص می تواند با آزمایش قند خون ناشتا (FBS) و یا قند خون دو ساعته (OGTT)، که معیاری از عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین می باشند، تعیین کند که آیا شما در دورۀ دیابت پنهان قرار دارید و یا به طور کامل به دیابت مبتلا گشته اید. در صورتی که آزمایش قند خون ناشتا ی شما، عددی بین 100 تا 125 باشد نشانگر آن است که شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و چنانچه این رقم 126 یا بیشتر از آن باشد بیانگر ابتلای کامل دیابت است. در آزمایش قند خون دو ساعته، ابتدا به صورت ناشتا و سپس دو ساعت بعد از نوشیدن 75 گرم پودر گلوکز، میزان گلوکز موجود در خون شما اندازه گیری می شود. چنانچه نتیجه این آزمایش عددی بین 140 تا 199 باشد، بیانگر دیابت پنهان و اگر 200 یا بیشتر از آن باشد، ابتلایتان به دیابت را نشان می دهد.

امروزه دیگر شکی باقی نمانده است که افراد دیابتی تنها در صورتی موفق به کنترل دیابت خود خواهند شد که در مورد اصول پایۀ درمان دیابت که در این کتاب شرح داده شده اند، آموزش های لازم را دیده باشند. در واقع آموزش را می توان به طور قطع به عنوان مهم ترین پایۀ درمان دیابت به حساب آورد.

مطابق استاندارد فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)، هر فرد دیابتی باید در سال 15 ساعت آموزش ببیند. ناگفته نماند که آموزش حتی در حد 1 ساعت هم تأثیر چشمگیری خواهد داشت. شرکت در کلاس های آموزشی دیابت، برای شما کلیۀ شرایط را فراهم می سازد. به شما فلسفه دیابت و اصول تغذیۀ صحیح را می آموزد. به شما یاد می دهد که چگونه می توان با داشتن یک رژیم نسبتاً آزاد، قند را کنترل نمود. به شما انگیزه می دهد که ورزش کنید. شما را توانمند می سازد که گام بردارید و موفق شوید.

گزیده کتاب دیابت به زبان ساده

در دیابت نوع دو که تا حد زیادی به شیوه زندگی وابسته است، حساسیت سلول ها به هورمون انسولین کاهش می یابد. تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد افرادی که کمتر از 6 ساعت در شبانه روز می خوابند، بیشتر در معرض اختلالات غیرطبیعی قند خون و ابتلا به دیابت نوع دو هستند. در این مطالعه مشخص شد خطر افزایش قندخون و ابتلا به دیابت، در افرادی که کمتر از 6 ساعت در شبانه روز می خوابند، نسبت به افرادی که ساعات بیشتری می خوابند، 4/5 برابر افزایش می یابد.

تحقیقات پیشین حاکی از این است که کم خوابی و بی خوابی با ابتلا به چاقی، افزایش فشارخون، بیماری های قلبی - عروقی و افسردگی همراه است. در دیابت نوع دو که تا حد زیادی به شیوه زندگی وابسته است، حساسیت سلول ها به هورمون انسولین کاهش می یابد، وضعیتی که مقاومت به انسولین نامیده می شود.

برای انجام پژوهش اخیر، تعداد ساعات متوسط خواب شبانه روزی و تغییرات قند خون گروهی از افراد در یک دوره زمانی 6 ساله ثبت شد. نتایج نشان داد افرادی که کم خوابی دارند، نسبت به افرادی که 6 تا 8 ساعت می خوابیدند، با احتمال بیشتری دچار افزایش قند خون ناشتا و دیابت نوع دو می شوند. این نتایج پس از در نظر گرفتن اثر سن، چاقی، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سابقه دیابت در افراد خانواده به دست آمد.

صفحات کتاب :
273
کنگره :
RC660/4‏‫‭/د2د9 1397
دیویی :
616/462
کتابشناسی ملی :
5380907
شابک :
978-622-6055-80-2‬‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه دیابت به زبان ساده