امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟
قطعه ای از آسمان، مجموعه کتاب هایی است که با هدف معرفی مناطق جنگ زده کشور، به رشته تحریر درآمده اند. درواقع هرکدام از این کتاب ها را باید شناسنامه مختصر و مفیدی از یک منطقه دانست.

در کتاب جاده اهواز - خرمشهر می خوانیم:
«...نیروهای محور ما پس از عبور از جادۀ نشوه، کوشک، طلاییه و جفیر، موفق شدند جادۀ اهوازخرمشهر را قطع کنند و اهواز را از ضلع جنوبی به محاصرۀ خود در آورند. نفرات ما هنگام پیشروی به سمت پادگان حمید، برخورد ساده ای با یکی از گروهانهای تانک لشکر 92 زرهی ایران پیدا کردند که در نتیجه، این گروهان به سمت اهواز عقبنشینی کرد.

پس از آن، نیروهای ما به آسانی به سوی سواحل رودخانۀ کارون پیشروی کرده و از طریق جادۀ استراتژیک اهواز خرمشهر راه خود را به طرف اهواز ادامه دادند. با سقوط این جادۀ مهم، نیروهای ایرانی مدافع خرمشهر، در محور جنوبی، تاب مقاومت را از دست دادند و حلقۀ محاصرۀ شهر توسط لشکر 3 زرهی ما تنگتر شد. بسیاری از روستاهای حومۀ شهر خرمشهر سقوط کردند و سرهنگ ستاد «جواد اسعد شیتنه » فرمانده یکی از تیپ های لشکر 3 زرهی اهالی این روستاها را مخیر کرد یا به اهواز بروند و یا پشت سر واحدهای عراقی باقی بمانند. بسیاری از آنها راهی اهواز شدند.

نیروهای ما در ادامۀ پیشروی وارد جنگل جنوب اهواز شدند. در آنجا برخوردی بین ارتش عراق و نیروهای مردمی ایران صورت گرفت. در حقیقت، اولین برخورد نیروهای ما بود که طی آن، مدافعین ایرانی با مقاومت کم نظیری پیشروی نیروهای ما را سد کرده و آنها را مجبور به عقبنشینی و خروج از جنگل کردند. در جریان این درگیری، تانک فرمانده تیپ هدف قرار گرفت و بیسیمچی او مجروح شده من شخصاً او را در روز 27 سپتامبر 1980 ( 5 مهر 1359 ) به پشت خط انتقال دادم. این ضربه از نظر روحی بسیار شدید و مؤثر بود، به طوری که بقیۀ تانکهای عراقی از صحنه گریختند...

نویسنده در هر کدام از کتاب ها، ابتدا تاریخچه ای از پیشینه منطقه روایت می کند و در ادامه به شرح اتفاقات دفاع مقدس در منطقه می پردازد. ذکر خاطرات تاریخ سازان مناطق جنگی با زبانی ساده از ویژگی های مهم این مجموعه کتاب ها است. امید است مجموعه قطعه ای از آسمان راهنمای مشتاقان زیارت این مناطق باشد و بتواند لحظات نابی را برای خوانندگان فراهم کند..
کتابشناسی ملی :
3680320
شابک :
978-600-7491-00-3
سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
126
کنگره :
‏‫‬‮‭DSR1628‏‫‭/ب23ق6 1393
دیویی :
‏‫‬‮‭955/08430922

کتاب های مشابه جاده اهواز - خرمشهر