امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000
نظر شما چیست؟
نویسنده ها درباره همه چیز از من سؤال می کنند:
«چه چیزی باعث می شود مردی به همسرش خیانت کند؟»
«چرا زنی به دنبال عاشق پیشین خود می گردد؟»
«چطور بفهمم چه چیزهایی موجب رفتار یک فرد می شود؟»
معمولاً، به سؤال هایی از این قبیل، فقط یک پاسخ نمی توان داد. اما تحقیقات روان شناختی می توانند داده های گسترده ای فراهم کنند تا، به کمک آن ها، نویسندگان برای خلق شخصیت های باورکردنی و موجّه، اطلاعات درستی درباره شخصیت ها و رفتارها به دست آورند. هدف من از نگارش کتاب راهنمای نویسندگان درباره ویژگی های شخصیت ها آن بوده که، برای دستیابی بدین منظور، منبعی خودمانی به دست دهم. در واقع، این کتابْ دوره روان شناسیِ فشرده ای است برای نویسندگان. من عوامل درونی و رفتارِ افراد عادی و نه چندان عادی را در فهرست ها، جدول ها، و پاراگراف های توصیفی شرح می دهم. این اطلاعاتْ جای تخیل شما را نمی گیرد، بلکه راهی است برای بارورکردن ذهن شما.

من، در مقام روان شناس، اساساً خواننده ام. در صندلی راحتی می نشینم و تمام طول روز انسان ها را می خوانم و همیشه در داستانی غامض، با نگرانی، پیش می روم و تلاش می کنم بیابم، معنا بدهم، تسلی ببخشم، اسرار را بگشایم، و در تلاش برای یافتن پایانی خوشْ شواهدی گرد بیاورم. این کتاب آمیزه ای است از خوانده های من، چه واقعی و چه تجسمی، در طول سال ها؛ آن را نوشتم، به این علت که تصور می کردم برای خودم خوشایند است و نیز به این علت که دربردارنده فهرستی آسان و درست از ویژگی هایی است که در پیوند با همدیگر، انواع شخصیت ها را می سازند و از همین رو، برای دیگران هم سودمند است.

در کتاب راهنمای نویسندگان درباره ویژگی های شخصیت ها با بیش از چهارصد فهرست مواجه می شوید اعم از انواع شخصیت، صفاتِ همراه با مراحل رشد عادی کودک، انواع جنایتکاران، الگوهای رفتارِ جنسی، تأثیر رویدادهای زندگی، فرایندهای خانوادگی، واکنش به آسیب ها و فاجعه ها، مناسبات گروهی و سازمانی، ویژگی های افراد شاغل در حرفه های گوناگون، توصیف رفتارهای نابهنجار، و اطلاعاتی دیگر به صورت خلاصه. فهرست های ارائه شده در این کتاب مخلوق ذهن من نیست، بلکه معمولاً فکرهای غالبی است که در نظریه و تحقیقات روان شناختی پذیرفته شده است. بعضی از مطالب، به ویژه توصیف های من از اختلالاتی که چندان شناخته شده نیستند، قطعیت کمتری دارند. درصورتی که مایل باشید درباره یکی از مطالبْ اطلاعات عمیق تری به دست بیاورید، می توانید با بهر ه گیری از پانویس ها به مقاله ها و کتاب های بیشتری در آن زمینه دسترسی پیدا کنید.

کتاب راهنمای نویسندگان درباره ویژگی های شخصیت ها قرار است به شما کمک کند تا به هویت شخصیت هایی که درباره شان می نویسید عمق و انسجام ببخشید. همه ما ظاهرِ افراد را می بینیم؛ رفتارشان را می بینیم. برای به وجود آوردن شخصیت هایی گیرا لازم است به درون آن ها راه پیدا کنیم. لازم است درباره شخصیت های داستانیِ خود به سؤال هایی پاسخ دهیم:
چرا زمانی که آژیر خطر به صدا درمی آید، مردم ساختمان را ترک نمی کنند؟ (فصل نهم)؛ چرا مردم نمی توانند پایبند کارهایی باقی بمانند که در آغاز سال، انجام آن ها را آرزو کرده بودند؟ (فصل نهم)؛ فقر در دوران کودکیِ چه بر سر شخصیت می آورَد؟ (فصل سوم)؛ به چه دلیل مدیران شرکت ها موفق نمی شوند؟ (فصل دوازدهم)
در انتخاب ویژگی هایی که در فهرست ها آمده وسواس به خرج دهید تا شخصیت های داستانیِ خود را به وجود بیاورید و آن ها را باورکردنی کنید. به شخصیت هایی که به دقت خلق کرده اید غنا ببخشید تا بتوانند توطئه کنند و به شرارت بپردازند.

من نمی توانم به کسی نوشتن بیاموزم، اما در تدوین این کتاب فهرستی از اطلاعات موثقی ارائه کرده ام که در هزاران تحقیقی که خوانده ام عرضه شده اند. فرهنگ لغت همه لغت هایی را که شما نیاز دارید در خود دارد، اما جمله های شما را نمی نویسد. در یخچال، مواد غذاییِ مختلف در طبقه ها چیده شده اند، ولی هر یک از ما از ترکیب آن ها غذای مختلفی تهیه می کنیم. شما می توانید به عمق و یکتاییِ شخصیتتان پی ببرید.

من قدری عناصر انسانی فراهم آورده ام؛ شمای نویسنده هستید که آن ها را به گونه ای کنار همدیگر می گذارید تا شخصیت هایی جذاب و زنده خلق کنید. پس بفرمایید از کتاب راهنمای نویسندگان درباره ویژگی های شخصیت ها لذت ببرید!
صفحات کتاب :
712
کنگره :
‏‫PN3383 ‭/ش3‏‫‭‮الف‬4 1397
دیویی :
‏‫‬‮‭808/397
کتابشناسی ملی :
4745826
شابک :
‏‫‬‮‭978-600-03-0409-6‬‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه راهنمای نویسندگان درباره ویژگی های شخصیت ها