کتاب قانون اساسی آمریکا با نگاهی به تاریخچه ی سیاسی و فرهنگی pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
کتاب قانون اساسی آمریکا با نگاهی به تاریخچه ی سیاسی و فرهنگی نوشته ی حشمت الله فلاحت پیشه، علیرضا شکر بیگی و معین مرادی کرتویجی، به بررسی مواردی مانند فرهنگ سیاسی، ایدئولوژی آمریکایی و همچنین چگونگی برقراری و حفظ توازن قوا در ارکان سیاسی آمریکا می پردازد. این فوانین به دو زبان فارسی و انگلیسی در این کتاب به نگارش درآمده است.

در بخشی از کتاب قانون اساسی آمریکا با نگاهی به تاریخچه ی سیاسی و فرهنگی (the constitution of the united states) می خوانیم:

اصلاحیه دوازدهم 1804
رأی دهندگان در ایالت های متبوع خود گرد هم آمده و با رأی مخفی، رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور را که حداقل یک نفرشان نباید از اهالی ایالت خود آنان باشد انتخاب می کنند. آنان باید در ورقه های رأی، نام شخصی را که به عنوان رئیس جمهور به او رأی داده اند و در ورقه جداگانه دیگری، نام شخصی را که به عنوان معاون رئیس جمهور به او رأی داده اند قید نمایند و سپس فهرستی جداگانه از اسامی کسانی را که به عنوان رئیس جمهور و معاون رئیس جهمور رأی آورده اند همراه با سیاهه تعداد آرای هر یک تهیه و پس از امضا و گواهی، مهر نموده و به مرکز ایالات متحده به نام ریاست مجلس سنا ارسال کنند. رئیس سنا در حضور اعضای سنا و مجلس نمایندگان همه تأییدیه ها را گشوده و سپس آراء شمارش می شوند. شخصی که بیشترین رأی را برای ریاست جمهوری بدست آورده باشد، به عنوان رئیس جمهور معرفی می شود، مشروط بر آن که آرا اکثریت کل رأی دهندگان تعیین شده را بدست آورده باشد. چنانچه هیچ کس چنین اکثریتی را کسب نکرده باشد، در این صورت از میان کسانی که بیشترین تعداد رای را دارا هستند - و در فهرست کسانی که به آنان به عنوان رئیس جمهور رأی داده شده است و تعدادشان از سه نفر تجاوز نکند – مجلس نمایندگان بدون اتلاف وقت با رأی مخفی رئیس جمهور را انتخاب می کند. به هر حال در انتخاب رپیس جمهور، ایالت ها رأی می دهند و نمایندگی هر ایالت دارای یک رأی می باشد. حد نصاب لازم برای این منظور حضور عضو یا اعضای دو سوم ایالت ها می باشد و رأی اکثریت تمام ایالت ها برای یک انتخاب ضروری است.

اگر مجلس نمایندگان هنگامی که حق انتخاب به آن تفویض می شود قبل از روز چهارم ماه مارس بعد، رئیس جمهور را انتخاب ننماید، همانند مواقع فوت یا سایر ناتوانایی های اساسی رئیس جمهور به موجب قانون اساسی، معاون رئیس جمهور به جای رییس جمهور انجام وظیفه خواهد کرد. فردی که بیشترین تعداد آراء را به عنوان معاون رئیس جمهور به دست آورده باشد، چنانچه تعداد آراء، معادل اکثریت کل تعداد رأی دهندگان تعیین شده باشد، وی معاون رئیس جمهور می شود. و چنانچه هیچ فردی حائز چنین اکثریتی نباشد، مجلس سنا از میان دو نفر از دارندگان بیشترین تعداد رأی در فهرست، معاون رئیس جمهور را انتخاب می کند.

حد نصاب لازم برای این منظور حضور دو سوم از تعداد کل نمایندگان سنا می باشد و اکثریت کل تعداد آراء برای یک انتخاب ضروری است. به هر حال شخصی که از نظر قانون اساسی برای مقام ریاست جمهوری فاقد صلاحیت باشد برای سمت معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده نیز دارای صلاحیت نیست.
صفحات کتاب :
142
کنگره :
‏‫‬‭KF۴۵۲۷‏‫‭‏‫‬‭/ف۸ق۲ ۱۳۹۶
دیویی :
‏‫‬‭۳۴۲/۷۳۰۲۳
کتابشناسی ملی :
5119473
شابک :
‫‬‭978-622-6055-03-1
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه قانون اساسی آمریکا با نگاهی به تاریخچه ی سیاسی و فرهنگی