نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دائرة المعارف انقلاب اسلامی (جلد سوم)

کتاب دائرة المعارف انقلاب اسلامی (جلد سوم) کار گروهی شماری از نویسندگان است که برای آشنایی جوانان و نوجوانان با انقلاب اسلامی در دوره زمانی 1340 تا 1357 می باشد. ضمن آنکه دفاع مقدس و مفاخر ادب و حوادث مهم تاریخی و موضوعاتی از جهان اسلام به مداخل این مجموعه افزوده شد.     

توضیح درباره مفاهیم انقلاب، گروه های مبارزه، شخصیت ها، رویدادها، مکان ها و زمان هایی که به نحوی با این پدیده مرتبط بودند در کتاب دائرة المعارف انقلاب اسلامی (جلد سوم) آمده است.

گزیده کتاب دائرة المعارف انقلاب اسلامی (جلد سوم)               

پدیده های اجتماعی، هرچند بزرگ، با گذر زمان و بویژه با تغییر نسل ها، در خاطر جمعی هر جامعه ای پایدار نمی مانند. کمرنگ شدن یادها، نام ها و حوادثی که در یک دوره بر سر زبان ها بودند، امری غیرطبیعی نیست. اما می دانیم که برخی از این پدیده ها به علت پیامدهای فراگیر و تأثیرات فراوانش در سطوح منطق های و جهانی، خود به خود تبدیل به نقطه عطف می شوند و در ضمیر تاریخ به جا می مانند. هر جامعه ای کم و بیش از این رویدادهای تاریخی دارد.

سرزمین کهنسال ایران که در یکی از پررفت و آمدترین چهار راه های کره خاکی واقع شده، تاریخی سراسر از حادثه های تلخ و شیرین دارد که برخی از آن ها تبدیل به نقطه های عطف شده اند. شکل گیری بزر گترین امپراتوری جهان در زمان هخامنشیان، تهاجم اسکندر مقدونی به ایران، رویکرد ایرانیان به آیین اسلام، تهاجم قوم مغول به این سرزمین، ظهور سلسله صفوی و رویارویی ایران با تمدن جدید غرب را می توان در شمار این نقاط عطف دانست. اما در تاریخ معاصر ایران حادثه ای به اهمیت وقوع انقلاب اسلامی وجود ندارد.

پدیده انقلاب اسلامی را نمی توان فقط جا به جایی قدرت در میان حکمرانان دانست؛ حادثه ای که در آن سلسله ای سقوط کند و جای خود را به قدرتی دیگر بدهد.

سال نشر :
1383
صفحات کتاب :
505
کنگره :
‏‫‬‭‭‬‭DSR6‏‫‬‭/د2 1383
دیویی :
‏‫‬‭[ج]955/003
کتابشناسی ملی :
‏‫‭م‌83-42451‬
شابک :
978-600-175-766-2

کتاب های مشابه دائرة المعارف انقلاب اسلامی (جلد سوم)