امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 19,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کالبدشکافی رمان فارسی

کتاب کالبدشکافی رمان فارسی اثر عبدالعلی دستغیب توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. نویسنده درباره کتابش چنین توضیح می دهد: در سال 76 نوشتن کتاب کالبد شکافی رمان فارسی را شروع کردم که دوره تاریخی صد رمان مورد بررسی این کتاب، از 1320 تا 1370 را شامل می شود، این رمان ها از لحاظ فرم و محتوا مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته که آثار صادق چوبک، جلال آل احمد، سیمین دانشور،... و زنوزی جلالی را شامل می شود.

وی ادامه داد: رمان در زبان فارسی به این معنا که ما امروزه می شناسیم تازگی دارد، نسبت به گذشته ادبیات فارسی متفاوت است. آنچه در ادبیات فارسی رواج داشت، رمانس (داستان کوتاه) بود، مانند؛ منطق الطیر عطار، سمک عیار و ...، اما از حدود صد سال پیش، عده ای در ایران شروع به رمان نویسی کردند که بیشتر جنبه تاریخی داشت و تقلیدی از رمان های الکساندر دوما و والتر اسکات انگلیسی بود.

این نویسنده با یادآور شدن نقش رمان گفت: یکی از مشکلات رمان های ایرانی این است که با پیش فرض شروع می شوند، در حالی که رمان نویس نباید امر و نهی کند، زیرا ارزش های اخلاقی و عرفان جزو وظایف رمان نویسی نیست و وظیفه رمان نویس نمایش دادن است، تأثیر رمان در متنبه شدن و آگاه شدن دیگران است. رمان نویس کالبد شکافی می کند، به طور مثال رمان های چارلز دیکنز که درباره کودکان و رنج آنان است در بهبود کیفیت زندگی آنان در انگلستان خیلی مؤثر بوده است.

دستغیب با بیان اینکه رمان های ایرانی انواع مختلفی دارند، افزود: برای مثال، رمان سیاسی «چراغی بر فراز مادیان کوه» منصور یاقوتی، عاشقانه و سیاسی «سووشون» و «چشم هایش»، کمیک «دایی جان ناپلئون» و «هیس»؛ محمدرضا کاتب پوچ گرا و پست مدرن بوده است و به طور کلی رمان های ایران از بدو پیدایش فرم کار را از رمان های اروپایی و آمریکایی گرفتند، مثلاً؛ رمان «کلیدر» از «دن آرام» اثر میخائیل شولوخوف فرم گرفته، رمان «ثریا در اغما» اسماعیل فصیحی از همینگوی و رمان «سمفونی مردگان» از «خشم و هیاهوی» فاکنر فرم گرفته اند. با این حال محتوای رمان های ایرانی، حماسی، ستیزه و قیام برای مبارزه بوده است.

گزیده کتاب کالبدشکافی رمان فارسی

چشم‌هایش بزرگ علوی هم حسن‌های بزرگ دارد هم عیب ‏هایی بزرگ. مزیت و زیبایی‌اش بیشتر در ترسیم ملاحظات عاطفی زن است. علوی، برخلاف هدایت، ‏نگاهی شیفته ‏وار به زنان دارد و در بیشتر قصه‏ های او ـ ورق‏پاره‏ های زندان، نامه ‏ها، میرزا و موریانه ـ زنانی وجود دارند بسیار عاطفی و فرشته ‏خو، که پیرامون خود فضایی شاد و طربناک به وجود می ‏آورند.

فرنگیس چشم‌هایش، با اینکه زنی اشرافی است و این موضوع از دیدگاه نظریه ‏پردازان آن حزب کذایی گناهی نابخشودنی بود، فردی است که همچون پروانه دور وجود استاد ماکان می ‏گردد و می‏ خواهد این نقاش و مرد سیاسی خوددار و عبوس و بی‏ اعتنا به قدرت و پول را از آن خود کند. او برای آموختن نقاشی نزد استاد می‏ رود. با اینکه دولتمند است و مدتی ساکن پاریس بوده، در زندگی و هنر توفیقی نداشته و در تهران بی‏ هدف و سرگردان است. وجود ماکان نقاش به زندگانی او معنا و جهت می‏ دهد.

سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
450
کنگره :
PN3491‏‫‬‭/د5ک2 1393
دیویی :
808/3
کتابشناسی ملی :
2989521
شابک :
‭978-600-175-451-7‬‬

کتاب های مشابه کالبدشکافی رمان فارسی