امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور

«آیدین ترکمه» در کتاب درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور از اندیشه های مارکسیستی لوفر می گوید. از تاثیر او از سه فیلسوف مهم «نیچه»، «هگل» و «مارکس» که در تئوری هایش مشهود است.

«هنری لوفر» جامعه شناس و فیلسوفی است که به عنوان پدر دیالکتیک فرانسه شناخته می شود. لوفر اندیشه های تند مارکسیستی داشت و با این پیش زمینه به تئوری های بسیاری در نقد زندگی روزمره پرداخته است.

هنری لوفر، بیشتر به نقد زندگی روزمره انسان معاصر می پردازد و از خودبیگانگی های انسان در جامعه بورژوازی می گوید. او سبک زندگی غیر اصیل انسان را در کار و فراغت و تبدیل شدن همه چیز در دنیای امروز به بازار، به گونه ای که حتی فرهنگ هم قابل مبادله و خرید و فروش است، نقد می کند. لوفر، پارادوکس تراژیک انسان امروزی را تکنولوژی می داند که قرار بوده در راستای رهایی انسان عمل کند ولی به عکس منجربه اسارت او شده است.

«درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور» کتابی تاریخی، فلسفی، نشانه شناختی و مارکسیستی است. لوفر بر این اعتقاد است که فضا، محیطی فیزیکی قابل درک است و در عین حال انتزاعی نشانه شناسانه است که، شامل نقشه های ذهنی که جغرافی دانان مطالعه می کنند، می شود. همین طور فضای شرکت ها، برنامه ریزان، سیاست مداران و حتی واسطه ای میان بدن ها و برهم کنش آن ها.

گزیده کتاب درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور

فضا به ابزاری سیاسی برای دولت تبدیل شده است که دارای اهمیتی اساسی است. دولت به شیوه ای از فضا استفاده می کند که کنترلش بر مکان ها، سلسله مراتب دقیقش، همگنیِ کل، و جدایی اجزا [یا بخش ها] را تضمین کند. بنابراین فضا، فضایی است که از نظر اجرایی [یا اداری] کنترل شده و حتا پلیسی شده است. سلسله مراتب فضاها با سلسله مراتب طبقات اجتماعی همخوان است، و اگر هم گتوهایی برای همه طبقات وجود داشته باشند، گتوهای طبقه کارگر صرفاً از گتوهای طبقات دیگر، مجزا و ایزوله شده تر هستند.

مداخله مبارزه طبقاتی

مبارزه طبقاتی، امروز بیش از هر زمان دیگری در تولید فضا مداخله می کند. فقط تضاد طبقاتی می تواند مانع از آن شود که فضای انتزاعی، خودش را در سرتاسر سیاره بگستراند و درنتیجه تمام تفاوت های فضایی را بزداید. فقط کنش طبقاتی می تواند تفاوت هایی را تولید کند که در برابر آنچه برای رشد اقتصادی درونی است، یعنی در برابر استراتژی، منطق و نظام ایستادگی کند.

بنابراین در شیوه تولید کنونی، فضای اجتماعی در زمره نیروهای مولد و وسایل تولید، روابط اجتماعی تولید و به ویژه بازتولید روابط تولید به شمار می رود. تاریخ در سطحی جهانی شکل می گیرد، و درنتیجه فضایی را در چنان سطحی تولید می کند؛ شکل گیری بازار جهانی، تعمیم بین المللیِ دولت و مسائلش، روابط جدید بین جامعه و فضا. فضای جهان، زمینه ای است که عصر ما در آن ساخته می شود. با این فضای جهانی و با تضادهای جدیدی که تضادهای قدیمی را محو می کند، وخامت های جدیدی نمایان می شود، مانند روابط بین المللی بین دولت ها و استراتژی های ستیزه جویانه شان.


صفحات کتاب :
293
کنگره :
‏‫B2430 ‭/ل864‏‫‬‭ت4 1395
دیویی :
‏‫194
کتابشناسی ملی :
3577784
شابک :
978-600-6662-70-1‬‬
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور