امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مفاهیم تحلیل رفتار متقابل

کتاب مفاهیم تحلیل رفتار متقابل نوشته ی منصور بهرامی، به ارائه نظریه هایی حاوی تمامی روش ها، مفاهیم و تئوری های جدید در تحلیل رفتار متقابل که در سال های اخیر توسط متخصصان این رشته در دنیا مطرح شده است، می پردازد.

تحلیل رفتار متقابل (Transactional Analysis که به اختصار TA خوانده می شود) یک تئوری روان شناسی است که توسط دکتر اریک برن در سال 1950 میلادی ارایه شد و به لحاظ کاربرد آن در حل مشکلات احساسی و رفتاری، مورد قبول جامعه روان شناسی قرار گرفته و به طور تدریجی در زمینه های مشاوره، روان کاوی، گروه درمانی، مدیریت، جامعه شناسی، توسعه سازمانی و آموزش، نظریه های جدیدی ارایه و گسترش پیدا کرده است.

ابهام و پیچیدگی در مفاهیم، تخصصی بودن و زمان طولانی درمان در دیگر روش های روان درمانی باعث شد تا تحلیل رفتار متقابل با مفاهیم اساسی و واژه های ساده به سرعت جایگزین روش های روان درمانی قدیمی شود. به همین علت تحلیل رفتار متقابل عمومیت یافته است و هر جا که انسان ها حضور دارند و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، این نوع درمان کاربرد دارد و به عنوان ابزاری برای تغییر و حل مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد.

تحلیل رفتار متقابل شامل چهار بخش اصلی است که عبارتند از:

۱- شناخت ساختار شخصیت

۲- بررسی ارتباط متقابل بین افراد

٣- تحلیل و طبقه بندی بازی های روانی

۴- دست یابی به پیش نویس نمایش نامه زندگی

گزیده کتاب مفاهیم تحلیل رفتار متقابل 

شخص با دوری گزیدن جسمی یا روانی از دیگران کناره گیری می کند؛ در این هنگام فرد حتی اگر در یک گروه قرار گرفته باشد، در تخیلات خود غرق می شود. هنگامی که شخصی به این طریق منزوی می شود، فقط جسم او در گروه حضور دارد، ولی با دیگران هیچ گونه ارتباط متقابلی ندارد. در این زمان فرد ممکن است در هر یک از حالت های شخصیتی سه گانه خود یعنی «والد»، «بالغ» و «کودک» قرار گیرد، اما واکنش و نشانه خارجی نداشته باشد. این حالت از ارتباط متقابل، خطر و ریسک روانی طرد شدن را ندارد و فرد از قبل تصمیم گرفته و آگاه است که در تبادل رابطه با دیگران خطر طرد شدن وجود دارد، بنابراین از آن اجتناب می ورزد.

انزوا ممکن است یک تصمیم منطقی از ناحیه «بالغ» باشد، زیرا انسان نیاز دارد که در برخی مواقع تنها باشد، استراحت کند و با تفکر به بررسی زندگی خود بپردازد. این نوع انزوا با آن گوشه گیری که ذکر شد، تفاوت دارد و برای رشد انسان ضروری است. گاهی دوری گزیدن از طریق حواس پنج گانه صورت می گیرد؛ به عنوان مثال به کسی یا جایی نگاه می کنیم، ولی او را نمی بینیم یا صدایی را نمی شنویم و یا احساسی وجود دارد، اما آن را حس نمی کنیم.

صفحات کتاب :
207
کنگره :
RC489‭‬ ‭/ر77‏‫‭ب9 1394
دیویی :
616/89145
کتابشناسی ملی :
3890801
شابک :
978-964-236-567-6
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه مفاهیم تحلیل رفتار متقابل