امتیاز
5 / 5.0
خرید چاپی
110,000
15%
ت 93,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب ارمیا، نخستین کتاب رضا امیرخانی است که در سال 1372 منتشر شد. نام کتاب از شخصیت اصلی آن وام گرفته شده، پسری که سال های پایانی جنگ ایران و عراق را در جبهه گذرانده و پس از قبول قطعنامه به تهران بازگشته است تا زندگی را ادامه دهد.

معرفی کتاب ارمیا

ادبیات مقاومت، جزو ژانرهای محبوب و مهم در ادبیات ایران است. محافظت از ارزش‌های انقلاب، انتقال این ارزش‌ها به نسل جوانی که هیچ‌ خاطره‌ای از جنگ و دفاع مقدس ندارد و هیچ‌گاه درگیر تبعات جنگ قرار نگرفته، خود رسالت بزرگی است که بر دوش نویسندگان امروز ایران است. همه ساله، کتاب‌های زیادی در حوزۀ جنگ و مقاومت منتشر می‌شوند که هر کدام به زعم خود و از زاویه‌ای خاص، به جنگ و آثار آن می‌پردازند. در این میان، رمان «ارمیا» نوشتۀ رضا امیرخانی، از دید یک رزمندۀ جنگ نوشته شده که حالات روانی وی را بعد از اتفاقات جنگ بیان می‌دارد.
ارمیا، رمان بی‌نظیر و شگفت‌انگیر رضا امیرخانی است که به جرأت یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزۀ ادبیات مقاومت به شمار می‌رود. این اثر که به همت نشر افق، به چاپ رسیده است، در سال 1379 توانست عنوان کتاب برگزیدۀ جشنوارۀ «ادب و پایداری» بیست سال ادبیات دفاع مقدس را از آن خود کند. نگاه متفاوت این کتاب به ماجرای مقاومت و دفاع از وطن، از جمله علل محبوبیت این کتاب در میان آثار ادبیات مقاومت است.
ارمیا، نخستین بار در سال 1374 منتشر شد و اکنون بعد از گذشت بیش از دو دهه از انتشار آن، همچنان در ردیف آثار پرفروش، به ویژه ادبیات مقاومت قرار دارد. این اثر، طی سال‌های متمادی در داخل ایران به چاپ مجدد رسیده و توانسته به زبان‌های عربی، اردو و ترکی ترجمه شود.

درباره کتاب ارمیا

کتاب ارمیا، همانند دیگر آثار رضا امیرخانی، پدیدۀ تأثیرگذار همه‌گیر جنگ را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. امیرخانی، همه چیز را زیر نظر می‌گیرد و با آن قلم روان و محبوبش، که گاه گاهی، عمداً جلوی پای خودش سنگ می‌اندازد، جانی دوباره به موقعیت‌ها می‌بخشد. همین نگاه چندوجهی در وهلۀ اول، امیدبخش به نظر می‌رسد و نوید این را به ما می‌دهد که پایان کتاب، تجربۀ جدیدی برایمان رقم می‌زند.
جنگ، اتفاق هول‌انگیزی است که هیچ‌کس نمی‌داند در انتهای آن چه رخ خواهد داد! به قول معروف، تنها برندۀ جنگ، اسلحه‌فروش‌ها خواهند بود و بس!
جنگ ایران و عراق، یکی از برهه‌های حساس در تاریخ کشورمان است که زندگی بسیاری از افراد را متحول کرد. اکنون و بعد از گذشت بیش از چهل سال از آن جنگ هشت ساله، همچنان تأثیرات آن دوران باقی مانده و می‌توان شاهد پس‌لرزه‌های آن در زندگی و زیست بسیاری از افراد بود. دفاع مقدس، جدا از آن تأثیرات، شکل جدیدی از ژانر ادبی را به وجود آورد که از آن به «ادبیات مقاومت» یاد می‌شود. ارمیا، نوشتۀ خواندنی و جذاب رضا امیرخانی، در همین حوزه نگاشته شده است و محور داستان، در جبهه می‌گذرد. این کتاب، روایت متفاوتی از جنگ ایران و عراق است که جبهه مقاومت، عشق به وطن، دفاع از جان و مال و میهن را از زاویه‌ای جدید برای مخاطب به نمایش می‌گذارد.
رمان ارمیا، داستان یک سفر درونی است که در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق رخ می‌دهد. امیرخانی با شخصیت‌پردازی دو شخصیت اصلی داستان، ارمیا و مصطفی که از دو خانوادۀ متفاوت با اختلاف فرهنگی و دیدی متفاوت به زندگی، به جبهه راه می‌یابند؛ اثری ماندگار از خود به جا گذاشته است. این کتاب، اگرچه نخستین اثر نویسنده بوده و با اشکالاتی در ساختار روبه‌رو است؛ اما از نظر محتوایی، یکی از آثار ارزشمند در حوزۀ ادبیات مقاومت به شمار می‌رود.
نویسنده کتاب را در سه بخش روایت می‌کند که هر بخش آن، شما را با شکل جدیدی از شخصیت و رشد معنوی و روحی قهرمان داستان مواجه می‌کند. در حقیقت، امیرخانی داستانی را مقابل چشم خواننده قرار داده است که تا لحظۀ آخر نیز نمی‌توانید پایان آن را حدس بزنید.

خلاصه کتاب ارمیا

داستان رمان ارمیا در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق می‌گذرد. ارمیا، از یک خانوادۀ متمول و ساکن شمال شهر تهران است. او زندگی آرام و راحتی دارد و در رشتۀ مهندسی عمران تحصیل می‌کند. خانوادۀ او، میانه‌ای با جهاد و جبهه و جنگ ندارند. در مقابل ارمیا به فرهنگ جهاد که آن روزها به فضای غالب جامعه تبدیل شده است، علاقه‌مند است. زمستان سال 1366 بود که ارمیا تصمیم می‌گیرد بدون اطلاع خانواده به جبهه برود. او به یکی از مراکز ثبت نام در جنوب شهر رفته و متقاضی اعزام به جبهه می‌شود. در آن‌جا با مصطفی آشنا می‌شود. مصطفی پسری هم‌سن و سال ارمیا است که در یکی از محله‌های جنوب شهر ساکن است و در مغازۀ رادیو تلویزیون فروشی پدرش کار می‌کند.
آن‌ها با هم آموزش می‌بینند و با هم به جبهه اعزام می‌شوند. ارمیا و مصطفی روزهای خوبی را در کنار هم می‌گذرانند و دوستی عمیقی میان آن‌ها شکل می‌گیرد. در یکی از روزهای پایانی جنگ، خمپاره‌ای با سنگر ارمیا و مصطفی برخورد می‌کند. مصطفی شهید و ارمیا سخت مجروح می‌شود. ارمیا که شاهد این صحنۀ غم‌انگیز است، بعد از شهادت تنها دوستش، سخت منقلب می‌شود.
داستان اعزام ارمیا به خط مقدم، آشنایی و دوستی او با فردی به نام مصطفی و بازگشتش به تهران، خلاصه‌ای از چیزی است که در رمان ارمیا می‌خوانید.

کتاب ارمیا از کیست؟

رضا امیرخانی نویسنده و منتقد ادبی ایرانی، در سال 1352 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشتۀ مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف است. امیرخانی در سال 1371 و در حالی‌که کمتر از بیست سال سن داشت، موفق به دریافت گواهینامۀ خلبانی شد. به همین خاطر به او لقب «جوانترین خلبان ایرانی» را داده‌اند. وی نوشتن را از سنین پایین و در سال‌های پایان دبیرستان آغاز کرد. امیرخانی در اولین اثر خود به نام ارمیا، سعی کرده حال‌و‌هوای یک رزمندۀ دوران جنگ را برای مخاطب به تصویر بکشد.
امیرخانی، یکی از نویسندگان جوان ادبیات ایران است که در زمینۀ نگارش داستان و رمان‌های ادبیات مقاومت بسیار خوش درخشیده است. امیرخانی با توانایی خودش در نویسندگی و همچنین نقد ادبی شناخته می‌شود و مدتی را به عنوان رئیس هیئت مدیرۀ انجمن قلم ایران مشغول به کار بوده است. وی در تمام این سال‌ها در نشریات مختلف هم به عنوان نویسنده و هم تحلیل‌گر، فعال بوده است.

کتاب ارمیا از رضا امیرخانی

رضا امیرخانی از جمله نویسندگانی‌ است که تمام همّ و غم خود را برای رسیدن به یک جامعۀ آرمانی روی کاغذ می‌آورد و حتی به قیمت از دست دادن خون هم که شده، از افق‌های سرخ‌رنگی که در سر دارد می‌نویسد. تا جایی که حتی از خون دیگران نیز مایه می‌گذارد! ارمیا، اثری شایستۀ تقدیر از رضا امیرخانی است که شخصیت اصلی آن ارمیا، جوانی با چهره‌‌ای معمولی و قدی متوسط است. اما انسانی به تصویر کشیده خواهد شد؛ سرشار از خلاقیت، اخلاقیات جوانمردانه و باورهای مستحکم. داستان این کتاب، در هر قدم شما را شگفت‌زده می‌کند و قلم آن آمیزه‌ای از طنز و ایمان و آرزو است. ارمیا تاکنون موفق به دریافت جوایز گوناگونی شده است و نویسنده که همواره خود را هنرمندی انقلابی معرفی کرده است، به دنبال بازیابی فضاهای از دست‌رفتۀ فرهنگ گذشتۀ ایران است.

در قسمتی از کتاب ارمیا می‌خوانیم

در حالی که دانه‌های اشک به ردیف روی ریش‌هایش برق می‌زدند گفت: خیلی دوربین بود جاهایی را می‌دید که من نمی‌دیدم. کم‌تر کسی آن‌جا‌ها را می‌دید. مطمئنم از داخل سنگر انتهای بهشت را می‌دید. ولی نه از آن‌هایی که شیر و عسل و حوری‌ها را دید بزنند. مصطفا چیزهایی می‌دید که آن‌ها نمی‌دیدند. با آن عینک می‌توانست طول وجودت را اندازه بگیرد. می‌توانست بیاید داخل بدنت. نه مثل رادیولوژیستی که از کلیه عکس رنگی بگیرد. مصطفا فقط عکس سنگ قلب را نمی‌گرفت. سنگ‌شکن قلب بود. قلبت را دیالیز می‌کرد.

کتاب ارمیا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ادبیات مقاومت و حوزۀ تأثیرگذار جنگ علاقه‌مند هستید،‌ لذت خواندن این رمان را از خودتان دریغ نکنید. بدون تردید، همۀ کسانی که به ادبیات دفاع مقدس، داستان‌ها و رمان‌های ژانر مقاومت علاقه‌مندند، از خواندن این کتاب لذت می‌برند.

خرید کتاب ارمیا

امکان خرید کتاب ارمیا نسخه چاپی با تخفیف در فروشگاه اینترنتی فراکتاب فراهم است. می‌توانید آن را از طریق سایت و یا نرم‌افزار فراکتاب خریداری کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

خرید کتاب ارمیا مشخصات رمان ارمیا در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: افق
نویسنده: رضا امیرخانی
تعداد صفحه: 299
موضوع: رمان ایرانی
قالب: چاپی

 

صفحات کتاب :
299
کنگره :
‏‫PIR7953‭‬‭ /م8345‏‫‭‮الف‬4 1392
دیویی :
8فا3/62
کتابشناسی ملی :
‎2‎4‎3‎9‎2‎2‎4
شابک :
‫‬‭978-964-369-766-2
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه ارمیا