امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,500
خرید چاپی
60,000
10%
ت 54,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب تعلق با عنوان فرعی محور تحول در انسان؛ حکمت ناب 3 نوشته ی محی الدین حائری شیرازی می باشد و توسط نشر معارف منتشر شده است.

معرفی کتاب تعلق

انسان موجودی است متحرک که حرکت او نتیجۀ تعلق او و در جهت تعلق اوست؛ یعنی تعلق، هم علت موجدۀ حرکت است، هم علت مبقیۀ حرکت و هم جهت دهنده به حرکت و اگر قبول کنیم که تحولات انسان مستقیماً نتیجۀ حرکت اوست، به این نتیجه می رسیم که «تحولات انسان نتیجۀ تعلقات اوست».
آیت الله حائری شیرازی محور تحولات در انسان را تعلق می داند و در کتاب تعلق خویش به مباحثی چون: اثر اخلاق در اسلام چیست و موضع آن کجاست و به عنوان شروع، دربارۀ پیداکردن ارزش اخلاق و موضع آن ازنظر اسلام می پردازد.

خلاصه کتاب تعلق

اخلاق یعنی موضع گیری انسان در قبال مسائلی که با او مرتبط است. این موضع گیری نتیجۀ دو چیز است: یکی آگاهی و دیگری تعلق. شما وقتی دو جوان را می بینید که یکی شب تا صبح بیدار است در شب نشینی ها و یکی شب تا صبح بیدار است در سنگر، فرق این دو در اخلاقشان است. این ها دو خُلق است؛ چون دو موضع گیری متفاوت است. آن که سنگر را انتخاب می کند و برای رضای خدا با خواب مبارزه می کند تا سدی باشد در برابر سیل ها، این عاملی که به او قبل از سلاح و فشنگ قدرت می دهد، مسئلۀ آگاهی و تعلق اوست. تا این دو درست نشوند، او در آنجا نمی تواند آرام بگیرد و تعلق او اصل است. با تعلق صحیح می توان آگاهی را به دست آورد؛ اما با آگاهی نمی توان تعلق را به سادگی اصلاح کرد. تعلق باید خودش عوض شود.
کتاب تعلق در ده جلسه با عناوین زیر به این مهم می پردازد:
جلسۀ اول: جایگاه اخلاق در اسلام
جلسۀ دوم: محور تحول در وجود انسان
جلسۀ سوم: حب الدنیا رأس کل خطیئه
جلسۀ چهارم: موضع انسان در برابر دنیا و حقیقت خویش
جلسۀ پنجم: نفسانیت
جلسۀ ششم: آرزو
جلسۀ هفتم: ذکر
جلسۀ هشتم: انسان بین دو کشش
جلسۀ نهم: «سیر» و «تیه»
جلسۀ دهم: پرسش و پاسخ

برشی از متن کتاب تعلق

اساس اخلاق یعنی انتخاب آرزویی متناسب با اَمَد انسانیت. با این وصف، آن که انسان را نشناخته کجا می تواند پیشنهاد کند آرزویی مناسب با انسان را؟ آن کس که انسان را نشناخته نه حق سخن گفتن در اقتصاد دارد و نه حق سخن گفتن در جامعه شناسی و مسائل تربیتی و ایدئولوژی. دربارۀ هیچ یک نمی تواند حرف بزند و باید در این مسائل ساکت باشد. یا اول انسان را تعریف کند یا تا آخر سخن نگوید. چون تمام آن ها لباس هایی است که بر این انسان پوشیده می شود. اقتصاد لباسی است برای برهنه نماندن انسان، برای حفظ انسان. اقتصاد حافظ انسان است. چطور می تواند لباسی با بدنی متناسب باشد که آن بدن را کسی اندازه نگرفته است؟ خیاطی که اندازۀ مشتری خودش را نگرفته است، چطور حق دارد قیچی در پارچۀ او بگذارد؟ او که می گوید من هنوز انسان را ندیده ام، بر انسان ندیده چطور لباس می دوزد؟ چطور اندازه گیری می کند؟ 
این ها این چنین می کنند. برای انسان، ندیده لباس می دوزند؛ بعد این لباس را هم برش می زنند و می گویند این لباس است، یا آن را می پوشی یا ما آن را می پوشانیمت و کاری می کنیم که قد این لباس بشوی. اگر دید دستش دراز است، می گوید دستش را می بُرم تا قد این آستین بشود، پایش را می بُرم تا با این آستین تناسب پیدا کند. دقیقاً مسائل فرهنگی تربیتی را در دبستان و دبیرستان به چنان ترتیبی برنامه ریزی می کنند تا با آن اقتصادی که مرتب کرده اند تطبیق کند؛ یعنی انسان ها را چنان قالب گیری کنند که در این لباس تهیه شده جای بگیرد؛ یعنی پاها را چنان کنند تا در این کفشی که دوخته اند جای بگیرد. این ها ضلالت است. این ها همه گمراهی است. از هر دهان که درآید، از هر طرف که عَرضه شود، تماماً کالاهای باطل است.

خرید کتاب تعلق

نسخه چاپی کتاب تعلق را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

آیت الله محی الدین حائری شیرازی

محمدصادق حائری شیرازی از روحانیون فعال در انقلاب اسلامی ایران و از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم بود. محی الدین حائری شیرازی در دوره اول مجلس شورای اسلامی و نیز دوره اول، دوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم شیراز حضور داشت .تسلط کم‌نظیر ایشان بر علوم جدید و تجربیات گسترده‌ی علمی و اجرایی ایشان، بیان حکمی و قدرت شگفت‌آور ایشان در استفاده از تمثیل برای ایفاد معنا باعث شده تا آثار ایشان جزو بدیع‌ترین و خوش‌خوان‌ترین کتاب‌های حوزه‌ی دین و اندیشه باشد.

کتاب های حائری شیرازی

کتاب های زیادی از آیت الله حائری شیرازی در دسترس قرار دارد، من جمله کتاب های زیر:
کتاب تفکر حائری شیرازی pdf را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.
کتاب نماز حائری شیرازی را می توانید به دو صورت نسخه ی چاپی و الکترونیک در فراکتاب بیابید.
کتاب انسان شناسی آیت الله حائری شیرازی و دیگر کتاب های ایشان را می توانید در فراکتاب جستجو کنید. همچنین کتاب های ایشان به کتاب محی الدین حائری شیرازی نیز شهره اند.

دانلود کتاب تعلق

کتاب تعلق حائری شیرازی pdf که در واقع همان نسخه الکترونیک کتاب است را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب تعلق

مشخصات کتاب تعلق در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: معارف
نویسنده: محی الدین حائری شیرازی
تعداد صفحه: 132
موضوع:  فلسفه و معرفت، اعتقادی،  دین پژوهی 
قالب: چاپی و الکترونیک 

 

صفحات کتاب :
132
کنگره :
‏‫‬‮‭BP10/5‏‫‬‮‭/ح2ت6 1396
دیویی :
297/9534
کتابشناسی ملی :
4931103
شابک :
‭978-600-441-159-2‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه تعلق