امتیاز
5 / 5.0
خرید صوتی
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 42,500
خرید چاپی
130,000
10%
ت 117,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب دعبل و زلفا اثری تحسین ‎برانگیز از حجت الاسلام و المسلمین مظفر سالاری که توسط انتشارات به نشر منتشر شده است. رمان دعبل و زلفا سرگذشت آشنایی و زندگی پر فراز و نشیب شاعر اهل بیت(ع), دعبل خزاعی با همسر سازش ناپذیرش, زلفا!

معرفی کتاب دعبل و زلفا

کتاب «دعبل و زلفا» نوشتۀ حجت‌الاسلام مظفر سالاری است که به همت انتشارات به نشر که متعلق به آستان قدس رضوی است، به چاپ رسیده است. این رمان، اثر تحسین‌برانگیز دیگری از حجت‌الاسلام مظفر سالاری نویسندۀ کتاب «رؤیای نیمه شب» است که مورد تأیید رهبر کبیر انقلاب اسلامی قرار گرفته است. از همین رو، انتظار می‌رود که این اثر نیز، همان موفقیت را تکرار کند. این اثر جذاب و تأثیرگذار، در قالب داستانی عاشقانه، خواننده را با روزگار مشقت‌بار امام هفتم و هشتم آشنا می‌کند. کتاب پیش رو، روایتی عاشقانه از آشنایی و زندگی پرنشیب‌و فراز دعبل خزاعی، شاعر اهل بیت (ع) و همسر سازش‌ناپذیر او، زلفا است. دعبل یکی از شجاع‌ترین شاعران شیعه در زمانۀ امام موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) بود و این رمان، داستان عاشقانۀ میان و او همسرش زلفا را روایت می‌کند.
دعبل و زلفا، در کنار داستان عاشقانه و غرق شدن در قصۀ زندگی دعبل خزاعی و عشق شورانگیز او به زلفا، بستری فراهم کرده تا ما به دل زمانۀ امامان مذکور سفر کنیم. نویسندۀ این اثر در تلاش است تا بر اساس داده‌های تاریخی، به بازسازی و بازآفرینی حوادث آن زمانه بپردازد. هرچند که سرانجام میان تاریخ و این اثر، تفاوت‌هایی آشکار به چشم می‌خورد.

خلاصه کتاب دعبل و زلفا

دعبل خزاعی یکی از پرجرأت‌ترین شاعران و مدیحه‌سرایان اهل بیت بود که در زمان خلفای عباسی «حکومت هارون الرشید و مامون عباسی» طی قرن دوم و سوم هجری می زیست. کتاب دعبل و زلفا، روایت‌گر قصۀ عاشقانۀ میان دعبل و همسرش زلفا است. هرچند این کتاب به بیان عشق میان آن دو اکتفا نمی‌کند و سعی دارد در کنار آن، شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره را بازسازی و بازآفرینی کند. به بیان دیگر، نویسنده به دنبال به‌کارگیری تخیل خود و بهره‌مندی از تاریخ است تا رمانی تاریخی- داستانی پدید آورد.
همچنان که رمان رو به جلو پیش می‌رود، نویسنده که خود شخصیتی مذهبی است و خود اثر نیز رنگ و بوی مذهبی دارد، در تلاش است تا مسائل اعتقادی و دینی را تا حد امکان، در بافت داستان بیان کند. این کتاب امکان آشنایی با دوستان و دشمنان اهل بیت در زمانۀ مورد نظر را نیز فراهم کرده و اطلاعات خوبی دربارۀ هر یک به دست می‌دهد. کتاب سه شخصیت اصلی دارد؛ زلفا، دعبل و طبیب و با جلو رفتن داستان هر کدام از این شخصیت‌ها متأثر از کرامات و عشق اهل بیت مسیر تکامل خود را طی می‌کنند.
نویسنده تلاش می‌کند تا فضاهایی را بازسازی کند که ذهن مخاطب عام، به ویژه نسل جوان را به سمت گذشته هدایت کند و او را درگیر حوادث مهم با چاشنی قصه‌ای عاشقانه کند. به گفتۀ نویسنده، این اثر مقطع خوبی از تاریخ را برگزیده و مسائل و رخدادهای زمانۀ امام رضا (ع) را تا جایی که امکان بررسی داشته، تحلیل کرده است. دعبل و زلفا، چاشنی عشق و دلدادگی را با مسائل مربوط به آن زمانه در هم آمیخته است؛ مسائلی که با گذشت قرن‌ها همچنان زنده بوده و به سازندگی این اثر کمک کرده است.

موضوع کتاب دعبل و زلفا

رمان دعبل و زلفا، قصۀ عاشقانه‌ای از دعبل خزاعی شاعر اهل بیت است که در زمان عباسیان زندگی می‌کرده است. این شاعر، در سفر به بغداد، به کاروانی از اسیران زن برخورد می‌کند که برای کنیزی به دربار حکومت برده می‌شوند. در این کاروان، دختری زیبا و عفیف به نام زلفا است که شجاعت و ظلم‌ستیزی او در مقابل مأموران ظالم، تحسین دعبل را برمی‌انگیزد. دعبل، واله و شیفتۀ دختر می‌شود و در پی رسیدن به عشق اوست. بعد از آن‌که شاعر دلداده موفق به دیدار با زلفا می‌شود، به عشق و علاقۀ فراوان دختر به اهل بیت پی می‌برد.
دعبل در سرودن شعر تبحّر فراوانی دارد و به تأسّی از زلفا، از این سلاح برای بیان رنج‌ها و مصایب امام موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) در طول غصب خلافت، اسارت و شکنجه‌های فراوان حکومت جبّار عباسیان استفاده می‌کند.

برشی از متن کتاب دعبل و زلفا

- دختر با چابکی درون خمره گلی که خالی بود پرید. در آن لحظه که می‌خواست درون خمره بنشیند، چرخید و دعبل را کنار جعبه‌های هلو و انار دید. او را شناخت و تعجب کرد که در آن موقعیت می‌بیندش. صدای سم اسبی شنیده شد. در خمره پنهان شد و میوه‌فروش سبد انجیر را روی خمره گذاشت.
دعبل بزرگ‌ترین خربزه را خرید. تا دو حمال، بار شتر را بر پشت اسبش بگذارند و ببندند، خربزه را به ده‌ها باریکه برید و بین بچه‌ها و دخترکان تقسیم کرد. دست، کاسه کرد و تخمه‌های خربزه را به اسبش خوراند. به خودش چیزی نرسید. سکه‌ای به حمال‌ها و چند سکه به کاروان‌سالار داد و از ابن‌سیار و دو سه همسفر دیگر خداحافظی کرد. ابن‌سیار گفت: امیدوارم تو به زودی ندیم هارون شوی و من، طبیب مخصوص او!
- سرسرای قصر موصلی، مانند روز، روشن بود. از چند اتاق، صدای موسیقی یا آواز زنانه شنیده می‌شد. رفت و آمد، زیاد بود. دعبل نفهمید چگونه از پله‌ها بالا رفت و خود را به طبقۀ سوم رساند. پایش بی‌اختیار پیش می‌رفت و به تردید‌های صاحبش توجهی نمی‌کرد. دعبل نمی‌خواست بیش از آن، آلت دست موصلی و دربار شود. می‌دانست که باید همچو موسی از دربار فرعون رها شود و به راه خود رود. دوست داشت در جایی مثل قصر موصلی زندگی کند و ترانه‌هایی بسراید که همه را به شگفتی وا دارد. موسیقی و شراب و بزم‌های دربار را دوست داشت. اگر خود را با خواسته‌های موصلی و دربار، هماهنگ می‌کرد، به آنچه می‌خواست دست می‌یافت. حتی می‌توانست با زلفایی که تبدیل به رامشگری بی‌مانند می‌شد، ازدواج کند؛ اما در نهادش خود را مرد فریاد و مبارزه و تحمل روزهای دشوار می‌دید. می‌خواست با سلاح شعر، پرده از ستم بزرگی برگیرد که زیر ظاهری باشکوه و فریبنده، جریان داشت.

کتاب دعبل و زلفا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب دعبل و زلفا تلفیقی از داستانی عاشقانه و تاریخ اهل بیت (ع) است. از همین رو، این کتاب را به علاقه‌مندان به تاریخ اسلام و داستان‌های عاشقانۀ تاریخی و عاشقان اهل‌ بیت پیامبر (ص) پیشنهاد می‌کنیم. یقین داریم که از خواندن این کتاب جذاب لذت خواهید برد.

دانلود کتاب دعبل و زلفا

جهت دانلود کتاب دعبل و زلفا، می‌توانید با نصب اپلیکیشن فراکتاب نسخۀ الکترونیکی این کتاب را دانلود و مطالعه کنید. این کتاب با قیمت مناسب در فروشگاه اینترنتی فراکتاب موجود است. به یاد داشته باشید که تنها با نصب اپلیکیشن فراکتاب، خرید و دانلود نسخۀ الکترونیک این کتاب برای‌تان میسر خواهد بود.

کتاب صوتی دعبل و زلفا

برای خرید و دانلود کتاب صوتی دعبل و زلفا، می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی فراکتاب اقدام کنید. در حال حاضر نسخۀ صوتی این کتاب، در نرم‌افزار فراکتاب موجود است و به کسانی که علاقۀ بیشتری به شنیدن کتاب‌های صوتی دارند، پیشنهاد می‌شود. این کتاب صوتی، روح و جسم شما را در بطن وقایع قرار داده و سبب می‌شود به درک عمیقی از آن زمانه دست پیدا کنید. گوش دادن به یک کتاب صوتی، چه بسا با لذتی چند برابر خواندن کتاب‌های چاپی و الکترونیکی همراه است. در مواقعی که در سفر هستید و یا در مسیر رفتن به محل کار یا خانه، می توانید از شنیدن آن در اپلیکیشن فراکتاب لذت ببرید.

خرید کتاب دعبل و زلفا

شما می‌توانید نسخۀ چاپی، الکترونیکی و  صوتی کتاب دعبل و زلفا از انتشارات به نشر را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با قیمت مناسب و تخفیف ویژه در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کنند.

دانلود کتاب دعبل و زلفا مشخصات رمان دعبل و زلفا در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: به نشر
نویسنده: مظفر سالاری
تعداد صفحه: 330
موضوع: رمان عاشقانه تاریخی واقعی
قالب: صوتی، الکترونیک و چاپی
کتابشناسی ملی :
4269814
شابک :
978-964-02-2778-7
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
330
کنگره :
PIR8087‭‬‭‬‭‬‭ /‮الف‬245‏‫‬‭د7 1396
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬3/62

کتاب های مشابه دعبل و زلفا