امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 49,500
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
99,000
15%
ت 84,150
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ادبستان مطهر

کتاب «ادبستان مطهر» درباره تربیت فرزند در اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری است. این کتاب به کوشش روح‌الله شهریاری گردآوری و تدوین شده است و توسط دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است.

بی­‌تردید استاد شهید مرتضی مطهری(ره) در زمره مربیان ربانی است که در سه بعد علمی، عملی و اجرایی صلاحیت­‌های لازم جهت حیات مقام تربیت­‌گری را کسب نموده است. از یک‌سو دارای اندیشه‌ای منضبط، جامع، عمیق و برگرفته از معارف قرآنی، حدیثی و حکمی است و از دیگرسو به طهارت و تهدیب نفس موفق شده بود و نیز اسالیت تربیت‌گری را به نیکویی مواظبت نموده و نیز متذکر می‌­شدند. این ویژگی‌­ها، از ایشان معلم تربیتی ساخته است که برای همیشه تاریخ می­‌توان به منطق و رأی او تمسک جست و کام تشنگان را سیراب نمود. دغدغه تعلیم و تربیتی استاد را در ابعاد پیش‌گفته می‌توان مشاهده نمود. استادمطهری از کم بودن منابع مفید علمی که در مسیر تهذیب و تربیت کام تشنگان معارف اسلامی را سیراب کند، اظهار تاسف می‌­نمود و نیز برآن دسته از افرادی که کار در امر تربیت و تألیف منابع مفید جهت اجرای درست فرآیند تربیت را کسر شأن جایگاه علمی خود و دیگران می‌­دانستند، خرده گرفته و از این تفکر به عنوان یک «بیماری اجتماعی» یاد می‌­نمودند.

نوشتار حاضر که در شش فصل تدارک دیده شده است در تلاش است تا گامی هرچند کوتاه ولی جامع و منسجم در راه معرفی اندیشه­‌های تربیتی استاد مطهری(ره) در بعد عمل تربیتی و با رویکردی ناظر به فرزند بردارد. در انتخاب محتوای هر فصل به دیدگاه­‌های بدیع و ممتاز استاد اشاره شده و از ذکر مطالبی که به اقتضای زمان مکرراً بحث و بررسی شده، پرهیز شده است، به‌علاوه از ارائه مباحث صرفاً تئوری اجتناب شده است. سعی نگارنده بر آن بوده است تا در کل کتاب حیث کاربردی و ناظر به فرزند بودن رعایت شود. از این جهت حتی در بحث مبانی تربیت، به مبانی قریب تربیت که جنبه ناظر به عمل تربیتی دارند پرداخته شده است. تبویب، ترتیب و تنظیم مباحث و نیز تیترهای هر بحث از گردآورنده است. همچنین جهت ایجاد انسجام در مباحث، گاهی تقطیع‌­ها و تقدیم و تأخیرهایی در کلام ایجاد شده است. به‌علاوه موارد ملال‌آور و غیرمرتبط یا تکراری حذف شده است. با این وجود متن کتاب جز در موارد اندک که جهت بازسازی محتوا، از مضمون اندیشه‌­های استاد در مواضع مختلف بهره گرفته شده، تقریر استاد است و به مضمون کلام و شیوه تقریر استاد خللی وارد نشده است.

گزیده کتاب ادبستان مطهر

اعمال انسان پایه‌ها و اساس‌های نفسانی دارند، مانند غریزه و عادت که بر روی آن‌ها قرار گرفته است. فایده تربیت این است که آن پایه‌ها را به‌گونه‌ای در روح افراد شکل می‌دهد که هیچ‌گاه اراده انسان متوجه کارهای زشت و پست نمی‌شود و همیشه اعمال خیر و شایسته و به تعبیر قرآن، «عمل صالح» غایت و هدف انسان قرار می‌گیرد که نتیجه آن، مالکیت نفس و تسلط بر خویشتن است. تسلط بر خویشتن آن چیزی است که بزرگان بشر را با آن توصیف و تمجید می‌کنند، به این صفت می‌ستایند و این صفت را مقیاس و میزان عظمت، شخصیت و بزرگی افراد بشر معرفی می‌کنند.

صفحات کتاب :
156
کنگره :
‏‫‭BP۲۳۳/۷‭‬
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۴۸
کتابشناسی ملی :
9104344
شابک :
9786004415156
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه ادبستان مطهر