امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 50,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ معاصر ایران


کتاب تاریخ معاصر ایران نوشتۀ موسی نجفی و موسی حقانی است که توسط نشر آرما منتشر شده است. این کتاب، با بیانی نقلی و تحلیلی به تاریخ پنج قرن اخیر ایران، مروری کلی بر وقایع و رویدادهای پیش آمده از زمان صفویه تا انقلاب اسلامی دارد. اثر حاضر که به مسائلی از قبیل بیداری اسلامی، اقتصاد مقاومتی، فراماسونری و انجمن های مخفی، تولد دوبارۀ ایران در سایۀ تشیع، جنگ‌های ایران و روس، وضع ایران از عهدنامۀ ترکمانچای تا انقلاب مشروطه، نوگرایی در عصر قاجار، تحولات سیاسی و اجتماعی عصر مشروطه، کودتا، روی کار آمدن رضاخان پهلوی، نهضت تحریم تنباکو، انقلاب ۱۳۵۷ و افول حکومت پهلوی پرداخته، گذری به عمق تاریخ قرون اخیر زده است.

از نکات مثبت این کتاب می‌توان به توجه نویسندگان به بیان وقایع و حکایات به صورت خلاصه و در خلال مباحث اشاره کرد که بر جذابیت این کتاب افزوده است. نویسندگان این اثر با نگاهی متفکرانه و صاحب اندیشه با هدف بررسی مسائل تاریخی ایران، این کتاب را به رشته تحریر درآورده‌اند.


برشی از کتاب تاریخ معاصر ایران


در دهه‌های آخر حکومت صفویه، از رونق، رشد و شکوفایی اولیه این سلسله اثر کمتری دیده می‌شد و انحطاط و ضعف، ابعاد مختلف و شئون گوناگون جامعه و حکومت را احاطه کرده بود. شاه سلطان حسین که وارث این وضع ناگوار بود. اقتدار و توانایی لازم را برای رویارویی با بحران‌ها نداشت. ازاین‌رو نتوانست کشور پهناور و بزرگ صفوی را از خطر نجات دهد. در این زمان، محمود، فرزند میرویس افغان، رهبری افغان‌ها را به دست گرفت و با استفاده از ضعف داخلی، ابتدا کرمان را تصرف کرد و سپس به محاصره اصفهان پرداخت. بعد از محاصره‌ای طولانی در سال 1135ق. اصفهان سقوط کرد و افغان‌ها به مدت هفت سال روزگار سختی را برای مردم ایران رقم زدند.

صفحات کتاب :
304
کنگره :
‏‫‭DSR۱۱۶۸‏‫‭/ن۳ت۲ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‭۹۵۵/۰۷
کتابشناسی ملی :
5394150
شابک :
978-600-8679-54-7
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه تاریخ معاصر ایران