امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,200
نظر شما چیست؟

کتاب معمای خیر و شر با عنوان تکمیلی بررسی مساله ی عدل الهی همراه با حل خیر و شر نوشته ی محمدحسن وکیلی می باشد و توسط انتشارات موسسه خدمات مشاوره ای و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

معرفی کتاب معمای خیر و شر

«مجموعۀ برترین آرزو»، نام سلسله کتاب هایی است که با رو یکرد دینی_معرفتی و به هدف برطرف کردن نیازهای فکری در نسل جوان تألیف شده است.
مهمترین بخش این مجموعه، دورۀ هفت جلدی معارف کاربردی است که اصول مسائل اعتقادی را در بر می گیرد. در کنار
آن، کتاب های مکملی در موضوع های گوناگون درنظر گرفته شده است که هرکدام بخشی از پرسش های نسل جوان را پاسخ می دهد و همچنین، برخی گره های ذهنی نوجوان و جوان را می گشاید. در همین راستا کتاب معمای خیر و شر (بررسی مسالۀ عدل الهی)، با زبانی ساده، به پاسخگویی سؤالات و شبهات دربارۀ مسالۀ عدل الهی و فلسفه شرور پرداخته است.
این کتاب با تکیه بر میراث عظیم حکمی-کلامی جهان اسلام سعی در بررسی نظرات اندیشمندان غربی و شرقی در حل معمای شر در جهان خلقت و مسئله حساس و اساسی عدل الهی داشته و در نهایت با بیانی نو راهی جدید پیش روی مخاطبان نخبه و پرسشگر خود در ترسیم مسئله عدل الهی و حل معمای شرور قرار می‌ دهد.

خلاصه کتاب معمای خیر و شر

یکی از صفات الهی بسیار مهم که محل پرسش های فراوانی هم واقع می شود، «عدل خداوند» است. بسیار می شنویم که انسان ها در هنگام مواجهه با مشکلات زندگی، ناخود آگاه به عدالت نداشتنِ خداوند معتقد شده و از خداوند طلبکار می شوند و می گویند: «خداوند ظالم است زیرا ما را خلق کرده و بدبختی های فراوانی بر سَر ما آورده و ما را از خوشی ها محروم کرده است. خدا دائماً به ما دستور می دهد و ما را از جهنم می ترساند. گویا ما را چون عروسکانی در دست خود فرض نموده که با آن ها هرگونه بخواهد بازی می کند!» برای روشن شدن مفهوم «عدل» و یافتن پاسخ این اشکال، ابتدا باید معنای عدل را بفهمیم و سپس دنبال توضیح مفهوم آن برویم.
کتاب معمای خیر و شر در دوفصل با بخش های فراوان با عناوین زیر به این مبحث مهم می پردازد:

فصل اول: عدل الهی:

معنای عدل و ظلم چیست؟، عدالت و ظلم در سایه داشتن حق، معنا پیدا می کنند، آیا کسی می تواند از خداوند طلبکار باشد؟، عدالت در خَلق و رُشد، بی معنا بودن ظلم و عدل در مرحله خلقت، خداوند از سر لطف برای بندگانش حقوقی قرار داده است، چرا خداوند بدی ها را خلق کرده و ما را بیچاره می کند؟، چرا همه مثل هم و در وضعیت مطلوب نیستند؟، چه حکمتی در تفاوت ها است؟، محدودیت عالم ماده، حکمت خداوند، کمال ذاتی خداوند، چرا من فلانی نیستم؟، چرا خداوند این قدر به ما امر و نهی می کند؟، شیطان و عدل الهی، عدل‌ الهی و پیشرفت و خوشی غیرمسلمانان و رازقیت خداوند و جوامع بسیار فقیر

فصل دوم: مسئله شرّ:

فلسفه شر، خدا و شر، مفهوم شر، عوالم بی شرور، شر‌های پنداری، شر‌های عدمی، شر؛ امری نسبی، شر آمیخته با خیر بیشتر، برتری عالم دارای شرور، شر و برهان فلسفی اثبات وجود خدا، خدای انسان وار یا خدای خداگونه، نتیجه گیری، عوامل وجود شرور و بلایا، کوتاهی در تحصیل اسباب، ظلم و گناه، تلاش برای رشد معنوی، غفلت و استکبار، آثار و فواید شرور و بلایا، شکوفایی توانایی های مثبت، بستر تفکر و اکتشافات جدید، بیداری از خواب غفلت، اتمام حجت بر همگان، جلوه کردن زیبایی ها، شکل گیری نظام اجتماعی، رشد فضایل اخلاقی، وجود شرور و رحمت خداوند

برشی از متن کتاب معمای خیر و شر

برخی از اندیشمندان غیرالهی پنداشته اند که وجود خدا با وجود شر ناسازگار است و این دو، در دو قطب مقابل هم قرار دارند. این متفکران در تبیین اندیشۀ خود چند گزاره را مطرح می کنند.
گزارۀ اول این است که خداوندی که در ادیان الهی معرفی می شود، دارای علم مطلق، قدرت مطلق و رحمت و خیرخواهی مطلق است. گزارۀ دوم بر این مبنا استوار است که همیشه باید با شر مقابله کرد و اگر کسی شری را نابود نکند، به منزلۀ این است که یا نمی داند؛ یا می داند ولی توانایی مقابله با شر را ندارد و یا از وجود شر آ گاه است و توانایی مقابله با آن را هم دارد، اما رحمت و خیرخواهی در او نیست؛ در هر سه حالت، انفعال شخص نسبت به شر به این دلیل است که علم، قدرت و یا رحمت او مطلق نیست. گزارۀ بعدی می گوید که شُرور بسیاری در عالم وجود دارد و کسی هم در برابر آن نمی ایستد، پس معلوم می شود خدای مطلقی وجود ندارد. این اندیشمندان گاهی مجموعه ای از استدلالات را در کنار هم قرار می دهند و در نهایت منکر وجود خداوند می شوند.

 به این جمالت نگاه کنید:

1. اگر خدایی باشد، او خالق همه چیز است. 2. یک دسته از موجودات عالم، شُرور هستند؛ پس خداوند خالق شُرور است. 3. خلق کردن شر کاری زشت و ناپسند است؛ پس اگر خدایی باشد، خدایی است که کارهای زشت و ناپسند انجام می دهد. 4. اگر خدا واقعاً خدا باشد، کامل است و هیچ گاه کارهای زشت و ناپسند انجام نمی دهد؛ پس خدای واقعی وجود ندارد.
اندیشمندان خدا ناباور گاهی مسئلۀ وجود شر را در تقابل با عدل الهی تعریف می کنند و می گویند وجود شر با عدل الهی سازگار نیست. این که «مجازات انسان بی گناه ظلم است» و یا «وقتی زلزله ای می آید، انسان های بی گناه بسیاری، به ویژه کودکان کشته می شوند» نمونه ای است از دلایل این گروه برای نشان دادن تقابل و تضاد بین وجود شر و عدل الهی....
در مقابل این مکتب های فکری، اندیشمندانی نیز وجود شر را با وجود خداوند قابل جمع دانسته و آن را برهانی بر نبودن خداوند
به حساب نیاورده اند. این اندیشمندان نیز دیدگاه های مختلفی ارائه کرده اند. برخی از ایشان ادعا کردند که چون شر محصول سنجش ها است، اصلاً شر حقیقی در عالم وجود ندارد؛ پس در نتیجه نیازی نیست که در مورد منشأ آن بحث کنیم. گروهی دیگر هم گفتند که شر حقیقی در عالم وجود ندارد؛ زیرا شر همیشه محصول نبودن ها و نقایص است و نقایص، به علت نیازی ندارد. نظر برخی هم بر این بود که شر محصول نگاه منفی ماست و اگر دیدمان را عوض کنیم، همه چیز را خوب خواهیم دید و گروهی دیگر بر این گمان بودند که شر واقعاً هست ولی همیشه در کنار آن خیر بیشتری وجود دارد؛ در نتیجه ایجاد شر با خیر بیشتر، کاری غیراخلاقی نیست.... برای بررسی هریک از این دیدگاه ها، باید ابتدا مفهوم شر را شناسایی کرده و سپس از وجود، عدم و ریشه های آن صحبت کنیم تا در نهایت بتوانیم نسبت آن را با خداوند بسنجیم....

دانلود کتاب معمای خیر و شر

نسخه الکترونیک کتاب معمای خیر و شر را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب معمای خیر و شر

مشخصات کتاب معمای خیر و شر در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی
نویسنده: محمدحسن وکیلی
تعداد صفحه: 124
موضوع: فلسفه و معرفت
قالب: الکترونیک

 

صفحات کتاب :
124
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۱۹/۳
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۲
کتابشناسی ملی :
6118254
شابک :
9786007629994
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه معمای خیر و شر