امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 48,000
خرید چاپی
95,000
15%
ت 80,750
نظر شما چیست؟

کتاب لاهوتیان به قلم سید امیر حسین سید کشمیری می باشد و چاپ و نشر بین الملل آن را منتشر کرده است. این کتاب، مجموعه ای از 38 داستان برگرفته از زندگانی یاران اهل بیت علیهم السلام است که می تواند آیینۀ امروز زندگی ما باشد.

معرفی کتاب لاهوتیان

علم رجال دانشی است که بر اساس آن به احوالات راویان احادیث پی می بریم و اصحاب امامان معصوم را بهتر می شناسیم. آنان چه کسانی بودند؟ چه ویژگی هایی داشتند؟ نحوهٔ مواجهه آنان با امام زمانشان چگونه بـوده اسـت؟ آیـا انسان های راستگویی بودند؟ و عاقبت امرشان چه شد؟ بــرای دانـسـتـن چنین سـؤال هـایـی، فهم تـاریـخـی لازم اسـت. همچنین برای الگو قرار دادن یا عبرت گرفتن از آنان، توجه به نقل و توجه به روایات هایشان لازم است.
در میان شیعیان، اولین کسی که از میان متون کهن، اقـدام به جمع آوری گزاره های تاریخی و تالیف کتابی مدون در این زمینه کرد، عالم بزرگ شیعه محمد بن عمر بن عبدالعزیز کشی در قرن چهارم است. وی در کتاب خود به شناساندن راویـان حدیث اکتفا نکرده است و به شناساندن فرقه ها و گروه های شیعه نیز پرداخته است.
این کتاب بعدها (حـدود 90 سـال) به دلیل مفصل بودن، به دست عالم جلیل القدر شیعه، شیخ طوسی خلاصه شد و اکنون همان اثر شیخ از کَشی به جا مانده است که آن هم جزء معتبرترین کتب و چهار کتاب اصلی رجالی شیعه و متقدم بر آنان است.
کتاب رجال کَشی حاوی شرحِ احوال پانصد و پنج تن از راویان و رجال تاریخی عصر معصومین است که مجموعهٔ حاضر سی و هشت داستان کوتاه، از زندگی بیست و هشت تن از آنان را دست چین کرده است و با برداشتی آزاد آن را به صورت داستان درآورده است.
نکتهٔ چشم گیر این است که در اثر حاضر، سعی شده در کنار متن داستانی که توسط نویسنده خلق شده است، تمامی گزاره های روایی آن با حفظ اصالت به داستان منتقل شود.

خلاصه کتاب لاهوتیان

لاهوتیان برگی از زندگی و زمانۀ یاران راستین امامان است. داستان هایی از دل تاریخ پیرامون مردانی ثابت قدم. مردانی که همواره برای هدف خود جنگیده اند و برایش هزینه داده اند. انسان هایی دل داده و سرسپرده به امام خویش که گاه می جنگند، گاه می ترسند، گاهی خطا می کنند، گاهی پیروز می شوند، گاه شکست می خورند و گاهی در بوتۀ آزمایش قرار می گیرند. اما هر چه بر آن ها می گذرد دست از همراهی امام خود برنمی دارند و در این راه هرچه دارند می دهند حتی جان. این کتاب، مجموعه ای از 38 داستان برگرفته از زندگانی یاران اهل بیت علیهم السلام است که می تواند آیینۀ امروز زندگی ما باشد. در زیر بعضی از عناوین داستان ها و راوی آن ها را آورده ایم:
داستان1: در جستجوی یار (ابوخالد  کابلی)
داستان2: مرحمتی خلیفه (ابوذر غفاری)
داستان3: کالم اثربخش (أبی حُمزةِ الثمالی)
داستان4: آن یک نفر (اویس القَرنی)
داستان5: قیاس نابجا (مؤمن الطاق ) 
داستان6: وعده دیدار (جابر بن عبدالله انصاری)
داستان7: مرگ در عیش (رُشیدالهَجری )
داستان8: کلیدداران دانش (سلیمان ابن خالد) 
داستان9: قطع خویشاوندی (شُعَیب ابن یعقوب عَقرقُوفی)
داستان10: لعن بر فراز منبر (صَعصَعة بن صوحان)
داستان11: تبعیت محض (عبد الله بن ابی یَعفور)
داستان12: آهنگ دیار (ابوخالد کابلی) 
داستان13: عروج (ابوذر غفاری) 
داستان14: داوری در دین (مؤمن الطاق) 
داستان15: گرامی ترین انسان (سلمان فارسی) 
داستان16: کشتهٔ بر نخل (میثم التمار) 
داستان17: غربت مؤمن (محمد بن مسلم) 
داستان18: جوان آ گاه (سلمان فارسی)
داستان19: مذبوح در حب علی (قَنبر،غلام علی) 

برشی از متن کتاب لاهوتیان

نزدیک ظهر بود و هنوز آفتاب به وسط آسمان نرسیده بـود. شیهه اسب ها و فریاد مردان و برخورد شمشیرهایشان سر به فلک کشیده بود. پیرمردی با قامت بلند و چهرهٔ گندمگون و آثار سجدهٔ طولانی بر پیشانی، درحالی که ذکر بر لب داشت، پشت در خیمهٔ امیرالمومنین منتظر ایستاده بود. نفس نفس می زد. تازه از نبرد برگشته بود و آب طلب کرده بود. نگاهش که به سفیدی شیر داخل پیاله افتاد، لبخندی زد و یاد حدیث پیامبر افتاد: «آخرین توشه ات از این دنیا، جرعه ای شیر است.»
آرام و قرار نداشت. دیگر روی پا بند نبود. تمام جانش خیس عرق شده بود و گرد وغبار خاک های سم اسب ها هم روی موهای سر و صورتش نشسته بود. ناگهان پردهٔ خیمه بالا رفت و چشمش به جمال دل آرای محبوش روشن شد. بی اختیار او را در آغوش گرفت و گفت:
_ مولای من! آمدم تا سؤالی بپرسم. چشم در چشم مولا شد.
_ آیا زمان ملاقاتم با رسول خدا و دوستانم از بین اصحابشان نزدیک است؟
مولا نگاهی به صورت خاک آلود عمار انداخت و درحالی که اشک در چشمانش حلقه زد بود، آرام فرمود:
_ آری برادرم.
برق خوشحالی در چشم های عمار درخشید و خنده بر لب هایش نشست.خم شد و دستان علی را بوسید و عقب عقب از خیمهٔ مولایش فاصله گرفت و سپس افسار اسبش را در دست گرفت و پا در کاب کرد و با جستی ماهرانه روی آن نشست. محکم پا را به زیر شکم اسب کوبید و بلند گفت: حرکت کن حیوان که سخت مشتاق زیارت حبیبم محمد هستم؛ تاخت و دوباره به سمت میدان راهی شد.
زمان زیـادی نگذشته بود. سـوزش جای نیزه را در پهلویش حس می کرد و رمقی نداشت که ناله کند. شمشیر درست بر فرق سرش و میان گیسوان سفیدش فرود آمده بود و خون مانند چشم های از میان شکاف های زخمش در حال جوشیدن بود. به سختی چشمانش را باز نگه داشـت و مشغول تماشای خیمه ای در آن دوردسـت هـا بود که ساعاتی قبل بر آستانش ایستاده بود. می دانست نفس های آخرش است و با خود نجوا می کرد که نکند او تنها و بی یاور بماند! نکند بلایی سرش بیاورند. چشم هایش را می بست و بـه زور دوبـاره باز می کرد.
سخت گرم مناجات بود. می خواست نخوابد؛ اما دیگر نمی توانست. هرچه تلاش می کرد، فایده نداشت. از یک طرف خوشحال بود که حبیبش را ملاقات می کند و از سویی غمگین بود برای تنهایی مولایش. نگاه آخرش روی صورت دو مرد ماند که بالای سرش ایستاده بودند و با خوشحالی می خندیدند....

خرید کتاب لاهوتیان

نسخه چاپی کتاب لاهوتیان را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

لاهوتیان چه کسانی هستند

عالَم لاهوت جهان مختص به خداوند و مرتبه ذات پروردگار است. از دیگر اسامی آن جهان معنا، عالم امر، عالم غیب، عالم اسما و صفات الهی و... است که یکی از عوالم چهارگانه محسوب می شود. از جمله ویژگی های لاهوت در اندیشه اسلامی، خالق و روح عالم ناسوت و منشا عقل و حکمت بودن است. گروهی از مفسران قائلند برخی از آیات قرآنی به عالم لاهوت اشاره دارد. این عالم یکی از مقاصد سفرهای عرفانی سالک معرفی شده و بازتاب فراوانی در عرفان و ادب و شعر داشته است.

دانلود کتاب لاهوتیان

نسخه الکترونیک کتاب لاهوتیان را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب لاهوتیان

مشخصات کتاب لاهوتیان در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: چاپ و نشر بین الملل
نویسنده: سید امیر حسین سید کشمیری
تعداد صفحه: 272
موضوع: داستان ایرانی، اسلام و معارف
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
272
شابک :
9789643049393

کتاب های مشابه لاهوتیان