کتاب تریاژ در بیمارستان و بلایا pdf رایگان

امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تریاژ در بیمارستان و بلایا

کلمه تریاژ به معنای مرتب کردن و دسته‌بندی کردن است. تریاژ ابتدا در موارد جنگ، بلایا و تلفات دسته‌جمعی استفاده می‌شد. بعد‌ها این مفهوم در بخش‌های اورژانس که در آن بیماران بدون برنامه‌ریزی یا زمان بندی خاص مراجعه می‌کردند، مورد استفاده قرار گرفت.

در زمان پاسخ به بلایا و حوادث با تعداد مصدومین انبوه، نیاز به سرعت عمل و سرعت در تصمیم‌گیری داریم. سه مرحله مهم مراقبت در شرایط بلایا و حوادث با تعداد مصدومین انبوه، شامل تریاژ، تخلیه مصدومین و مراقبت‌های پزشکی فوری می‌باشد. کلمه تریاژ از یک واژه فرانسوی (Trier) به معنای طبقه‌بندی کردن و مرتب کردن منشا گرفته است. ریشه تریاژ موجود از دوره ناپلئون (1766-1842) می‌باشد که جراحی به نام دومنیک جان لری، سیستمی برای ارائه مراقبت به سربازان طراحی کرد. در سیستم او سربازانی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری داشتند، بدون توجه به درجه نظامی آنها تحت مراقبت‌های فوری قرار می‌گرفتند. در سیستم او درمان ابتدایی زخم‌ها در صحنه نبرد و قبل از رسیدن به بیمارستان مورد تاکید قرار گرفت. در جنگ جهانی دوم مصدومین ابتدا مراقبت‌های فوری مورد نیاز را در صحنه دریافت می‌کردند و سپس به مراکز درمانی سطوح بالاتر انتقال می‌یافتند. البته در شرایط جنگی و با انجام تریاژ معکوس، مصدومینی که اولویت‌های پایین‌تری دارند ابتدا درمان می‌شوند تا زودتر به صحنه نبرد بازگردند.

هدف از تریاژ در بخش اورژانس، اولویت‌بندی بیماران جدید و شناسایی بیماران بدحال است که نمی‌توانند منتظر درمان بمانند. پرستار ماهر بخش اورژانس تا حدود زیادی قادر به شناخت بخشی از آن دسته از بیمارانی است که مراقبت فوری نیاز دارند؛ اما با تریاژ شمار زیادی از بیمارانی که نیاز فوری به درمان دارند و برای معاینه نمی‌توانند منتظر بمانند دقیق‌تر شناسایی می شوند و آن دسته از بیمارانی که نیاز فوری به درمان ندارند نیز در نتیجه شناخته می شوند.


سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
243
کنگره :
RC۸۶/۷
دیویی :
۶۱۶/۰۲۵
کتابشناسی ملی :
9079507
شابک :
9786222928629

کتاب های مشابه تریاژ در بیمارستان و بلایا