کتاب نگاهی تازه به جنگ و صلح pdf

ابر اثر لئون تولستوی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 34,300
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نگاهی تازه به جنگ و صلح

کتاب نگاهی تازه به جنگ و صلح نوشته رضا رهگذر توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. بیان خط سیر ماجراهای جنگ و صلح کاری بسیار دشوار است. این داستان در چهار جلد و یک مؤخره (تحت عنوان سخن آخر) در هزار و سیصد و سی و شش صفحه، قطع وزیری، با حروفی به حدی آزارنده ریز، به فارسی، چاپ شده است. 

به طوری که اگر مثلاً در قطع رقمی و با حروف معمول برخی کتاب های داستان امروزی چاپ می شد، تعداد صفحه های آن، قطعاً از سه هزار و پانصد، کمتر نمی شد. این داستان، همچنین، به گفته یکی از منتقدان، هفتصد، و به گفته دیگری، پانصد شخصیت دارد. ضمن آنکه نزدیک به پانزده سال از زندگی عده ای قابل توجه از شخصیت ها، همراه با جزئیات دو جنگ بزرگ بین المللی مربوط به قرن نوزدهم، در آن پی گرفته می شود.

مجموعه این عوامل، سبب می شود که بیان فشرده ای گویا و کامل از قصه آن، در چند صفحه معدود، کاری مشکل شود. با این همه، از آنجا که بیان این خلاصه، برای هرچه قابل استفاده تر شدن این نقد، به ویژه برای مخاطبانی که احتمالاً اصل داستان را نخوانده اند، لازم است، گریزی از این کار، نیست.

وقایع جنگ و صلح، بر بستر دو جنگ بزرگ بین روسیه تزاری به سر کردگی تزارالکساندر و دولت فرانسه، به رهبری ناپلئون بناپارت، و یک دوره فترت کوتاه بین این دو جنگ، جریان دارد. آغاز داستان (1805 میلادی) همزمان با جنگ اولی، و خاتمه آن، حدود هفت سال پس از جنگ دومی است. (جنگ دومی در 1813 خاتمه یافته است.)

به عبارت دیگر، کل زمان جاری در داستان، یک هشت ساله پیوسته (از 1805 تا 1813) و سپس برهه ای از سال 1820 است. یعنی فاصله زمانی بین سال های 1813 تا 1820 خالی است، و در داستان به نمایش در نمی آید. بلکه تنها عصاره وقایع رخ داده در این هفت سال، در بخش مربوط به سال 1820 ذکر می شود.

گزیده کتاب نگاهی تازه به جنگ و صلح

او عضو همیشگی دیگر خانوادة راستوف‌ها و برادرزادة کنت راستوف است؛ که خود فاقد پدر، مادر، خواهر یا برادر است، و در خانة عمویش زندگی می‌کند. (در داستان، روشن نشده است که چگونه او به چنین وضعی دچار آمده، و از چه سنینی با خانوادة عموی خود زندگی می‌کند.) 

سونیا در ایتدای داستان، دختری است پانزده ساله، سبزه، لاغر اندام و ظریف، با مژگان بلند و «چشم‌های ملایم». او، همچنین، دختری است صبور و بردبار و قانع، و خویشتن دار. به شدت به پسر عمویش، نیکلای، علاقه‌مند است، و نیکلای نیز او را دوست می‌دارد؛ و این دو، مصممند که در آینده، با یکدیگر ازدواج کنند. 

صفحات کتاب :
312
کنگره :
PG3348‭‬ ‭/ج8‏‫‭ر9 1394
دیویی :
891/733
کتابشناسی ملی :
4028876
شابک :
978-600-03-0228-3‬‬
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه نگاهی تازه به جنگ و صلح