کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم های یکجانبه آمریکا pdf

و تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
تحریم، بحث انگیز ترین و غیر قطعی ترین واژه در کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم های یکجانبه آمریکا، توسط ناهید صمدی یامچلو مورد بررسی قرار می گیرد. این واژه بحث برانگیز شامل مجموعه اقدامات تنبیهی و تلافی جویانه بین المللی یا همان محدودیت های سیاسی، اقتصادی و تجاری است.

تحریم های بین المللی از ساز و کارهای مهم در نظام امنیت دسته جمعی ملل متحد است که در آن عملا عنصر تنبیه دول مورد تحریم وجود دارد، در واقع هدف آن ایجاد تغییراتی در رفتار سیاسی کشور است. به موجب منشور ملل متحد وظیفه حفظ صلح و امنیت بین الملل بر عهده شورای امنیت سازمان ملل متحد گذارده شده است و این مرجع در موارد تهدید علیه صلح و عمل تجاوز می تواند اقداماتی را علیه دولت های ناقض صلح و امنیت بین المللی به عمل آورد.

البته اگر سازمان ملل اقدامی خارج از منشورش بنماید یا سعی کند اختیاراتی غیر از آنچه بدان اعطا شده اعمال نماید، اقداماتش نامشروع و غیر قانونی خواهد بود. بسیاری از کشورها سیاست تحریم یک جانبه را محکوم می کنند و آن را ناکارآمد می دانند. به عنوان مثال در ابتدای تحریم ها علیه ایران به رغم کوشش بسیار دستگاه دیپلماسی آمریکا، حتی نزدیک ترین متحدان آمریکا در اروپا و ژاپن، کانادا و کشورهای منطقه خلیج فارس از سیاست تحریم ایران حمایت نکردند و آمریکا د راین سیاست تنها ماند.

در روابط میان دو یا چند کشور اگر تعهد خاص مبنی بر عدم جواز تحریم وجود نداشته باشد توسل به تحریم جایز و مشروع است، صرف توسل به تحریم به طور کلی و در هر شرایطی مجاز نیست و برای اینکه تحریم از نظر حقوق بین الملل مشروع باشد باید شرایطی فراهم باشد.

بر این اساس ضرورت دارد به بررسی مبانی حقوقی مشروعیت یا عدم مشروعیت تحریم های یکجانبه آمریکا و تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود و با تحقیق بر تحلیل سه نظریه مشروعیت مطلق، مشروعیت نسبی و عدم مشروعیت تحریم ها، به هدف از انجام این مطالعه، که بررسی مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم های یکجانبه آمریکا و سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران رسیده و در آخر نتیجه گیری می شود که تحریم های وارده تاثیر و ضربات زیان بار و غیر قابل جبران بر کشورمان ایران وارد کرده اند که بیشتر آنان غیر قانونی و از درجه مشروعیت ساقط هستند. روش انجام تحقیق توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات، روش کتابخانه ای است.

در بخشی از کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم های یکجانبه آمریکا می خوانیم:

تحریم بحث انگیز ترین و غیر قطعی ترین واژه ای است که در روابط بین الملل و به ویژه تحریم های اقتصادی با آن روبرو هستیم تعریفی که می توان از تحریم های بین المللی منع گسترش ارائه داد عبارت است از مجموعه اقدامات تنبیهی و تلافی جویانه بین المللی شامل محدودیت های سیاسی، اقتصادی و تجاری به منظور جلوگیری از گسترش تسلیحات کشتار جمعی شامل سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای که در چارچوب سازمان ملل متحد و رکن اجرایی آن سازمان شورای امنیت اعمال می شود.

امروزه تحریم های بین المللی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر کشورها از سوی جامعه جهانی در جهت تعدیل در سیاست ها و رفتار آن ها مطرح است. در حال حاضر این نقش به شورای امنیت سازمان ملل متحد که مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر اساس منشور ملل متحد برعهده دارد، واگذار شده است. اما استفاده از تحریم های تجاری با هدف تأمین منافع خاص کشور تحریم کننده و بدونه توجه به منافع و خواست های سایر اعضای جامعه جهانی و برخلاف اصول و موازین بین المللی، سیاستی است که در سال های اخیر از سوی پاره ای از قدرت ها، خصوصاً ایالات متحده آمریکا علیه برخی از کشورهای در حال توسعه که سیاست ها و مواضع شان با منافع آن ها سازگاری نداشته اعمال شده است.

ایالات متحده آمریکا یکی از طرفداران پر و پا قرص تحریم های اقتصادی و سیاسی برای دستیابی به اهداف مورد نظر در سیاست خارجی خود بوده است. جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره مورد غضب رژیم ایالات متحده بوده و از اول خرداد سال 1359 تاکنون مورد تحریم این کشور واقع شده است و قانون داماتو یکی از شدیدترین نوع از این تحریم ها است که حتی اقدام به وضع مجازات علیه شرکت های خارجی طرف قراردادهای نفتی با ایران کرده است.
صفحات کتاب :
144
کنگره :
HF1586/5‭‬ ‭/‮الف‬9‏‫‬‮‭ص8 1396
دیویی :
373/73055
کتابشناسی ملی :
4718540
شابک :
978-600-8796-35-0‬‬‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم های یکجانبه آمریکا