کتاب تذکره المتقین (چاپی و pdf)

در آداب سیر و سلوک عارف ربانی محمد بهاری‌همدانی

امتیاز
5 / 4.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 45,000
خرید چاپی
135,000
10%
ت 121,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تذکرةالمتقین

کتاب شریف تذکرةالمتقین  یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه‌ی اخلاق از نشر کتابستان معرفت است که به قلم عارف نامی، آیت‌الله بهاری‌همدانی، به رشته‌ی تحریر درآمده است. این اثر که به تحقیق «مسعود انصاری» گردآوری شده، در چندین بخش به آداب و رفتار توبه، مراقبه، رفاقت، برخورد و سلوک با همسر و اهالی خانه، تربیت و پرورش فرزندان و آداب حج و زیارت می‌پردازد.

کتاب تذکرةالمتقین از بهترین کتاب‌های عرفان عملی در زبان پارسی است و در معرفی عمق و شیوه روش عرفانی مرحوم ملاحسینقلی همدانی و شاگردانش بهترین اثر موجود است. در این کتاب گوهرهای درخشنده‌ای دیده می‌شود که گاه در هیچ کتاب دیگری نیست و باید چنین باشد، زیرا عارفانی همانند ملاحسینقلی همدانی، شیخ محمد بهاری و سید احمد کربلائی از نوابغ عارفان شیعی‌اند که فقه اصغر و اکبر را با هم دارا می‌باشند. در فقه اصغر در حدّ مرجعیت‌اند و در فقه اکبر انسان کامل. کتاب، مشتمل بر چهار دفتر است که دفتر اول، دارای 7 بخش، دفتر دوم، شامل 4 بخش، دفتر سوم، حاوی 3 بخش و دفتر چهارم، متضمن 1 بخش می‌باشد، نثر کتاب، ساده و روان است.

در دفتر اول، مجموعه‌ای از آداب توبه، مراقبه، رفاقت، سلوک با زن و عیال، تربیت اولاد، زیارت و حج می‌باشد.

آداب حج که مشتمل بر وظایف ظاهری و باطنی و شمّه‌ای از اسرار حج است.
 آداب زیارت
 آداب توبه
 آداب مراقبه
 آداب رفاقت
 آداب سلوک با همسر
 آداب تربیت اولاد

ظاهراً ترتیب اصلی و اوّلیه کتاب همین‌طور است، ولی در چاپ‌ حاضر آداب حج و زیارت را به دلیل آنکه مورد نیاز همه خوانندگان نیست، بخش هفتم و ششمِ کتاب قرار داده‌اند و لذا کتاب با بخش سوم یعنی آداب توبه شروع می‌شود.

دفتر دوم، مربوط به صفات علمای حقه، مغرورین و دستورالعمل‌ها و مراسلات است. در این بخش ۱۶ نامه از ایشان درج شده که یا اصلاً مخاطب معلوم نیست و یا با عنوانی کلی مانند «یکی از علمای آذربایجان» یا «سفیر بغداد» اشاره شده است.

دفتر سوم، شامل پیام‌های آیت‌الله حاج سی احمد موسوی حائری، آخوند حاج‌ملاحسینقلی همدانی و حاج‌آقا‌محمد بیدآبادی می‌باشد.

دفتر چهارم، دربردارنده معانی لغات و ترجمه عبارات عربی کتاب است.

صفحات کتاب :
208
کنگره :
‏‫‭BP۲۴۶‏‫‭/ب۹ت۴ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۶۱
کتابشناسی ملی :
4674124
شابک :
978-600-8460-17-6
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه تذکره المتقین