نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جذب و حفظ مخاطب در نهادهای مذهبی 

 کتاب «جذب و حفظ مخاطب در نهادهای مذهبی»، ترجمه و تألیف حامد رضایی و میلاد خاتمی‌نژاد می‌باشد که در انتشارات رواق اندیشه منتشر شده است و شامل مجموعه مقالات بازاریابی آیین است.

«بازاریابی دین» در کشور ما پدیده‌ای بی‌سابقه است، ایده استفاده از ابزار بازاریابی در تبلیغ دین یا مذهب برای نخستین بار به کالیتون در سال 1959 نسبت داده شده است. پس از آن، منابع علمی برای نشان دادن امکان تلفیق دو حوزه بازاریابی و دین، به مقاله کاتلر و بوی در سال 1969 استناد می‌کنند. آن‌ها گستره بازاریابی را طوری تعریف می‌کنند که بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه‌های غیرتجاری یا غیرانتفاعی را نیز در برمی‌گیرد. بعد از آن است که تلاش‌های دلسوزان مکتب کلیسا به این حوزه معطوف می‌گردد و کم‌کم مقالات و کتاب‌هایی در این حوزه تألیف می‌شود. برخی از این پژوهش‌ها به تجربیات عملی کلیسا در استفاده از ابزار بازاریابی دین و موفقیت‌های آنان در حیطه‌هایی مانند جذب و افزایش شرکت‌کنندگان در مراسم دینی اشاره کرده‌اند.

در کتاب «جذب و حفظ مخاطب در نهادهای مذهبی»، 4 مقاله کلیدی با موضوع عضویابی و تلاش برای افزایش جمعیت پیروان یک دین و یا اهلی یک نهاد دینی ساماندهی شده‌اند.  این 4 مقاله از برجسته‌ترین مقالات حوزه بازاریابی آیین است که در عرصه عضویت مخاطب، شامل جذب، نگهداری و افزایش وفاداری نگازش یافته‌اند. مبنای انتخاب مقالات نیز تعداد ارجاعات به آن مقالات و همچنین اهمیت موضوع بوده است. در پایان نیز تلاش گردیده است تا از مفاهیم کلیدی مشارکت، فرایند پذیرش و وفاداری مخاطبان که با موضوع جذب و حفظ مخاطب مرتبط است، جمع‌بندی ارائه گردد. کتاب «جذب و حفظ مخاطب در نهادهای مذهبی»، می‌تواند برای اساتید و پژوهشگران حوزه بازاریابی و نهادهای فعال در عرصه تبلیغ دین و مبلغین دینی و فعالان فرهنگی مفید باشد.

گزیده کتاب جذب و حفظ مخاطب در نهادهای مذهبی 

سازمان‌های دینی برای رشد در جوامعی که افراد و  خانواده‌ها در آن‌جا آزادی انتخاب دارند، باید تلاش‌های خود را بر کسب مهارت و اجرای اصول بازاریابی متمرکز کنند که از سوی کسب‌و‌کارها و کلیساهای اعظم به کار گرفته شده است. کلیساهایی که از اصول بازاریابی استفاده می‌کنند، توانسته‌اند از طریق افزایش تعداد اعضا از مزیت‌های بازاریابی بهره‌مند شوند. تحقیقات انجام شده ارتباط مثبت بین مقدار پول خرج شده در زمینه بازاریابی و حمایت‌های داوطلبانه اعضا و مخاطبان را نشان می‌دهند.

سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
188
کنگره :
‭BP۱۱/۶۲‬
دیویی :
‭۲۹۷/۰۴۵‬
کتابشناسی ملی :
7553545
شابک :
9786008076926

کتاب های مشابه جذب و حفظ مخاطب در نهادهای مذهبی