کتاب تزاحم حق مسکن و ریاست خانواده در فقه و نظام حقوقی ایران pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 50,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تزاحم حق مسکن و ریاست خانواده در فقه و نظام حقوقی ایران

کتاب تزاحم حق مسکن و ریاست خانواده در فقه و نظام حقوقی ایران اثر فاطمه صالحی نصر است و انتشارات کلید پژوه آن را منتشر کرده است.این کتاب تحت عنوان تزاحـم حـق مسکـن و ریـاست خـانواده از دیدگاه فقه و نظام حقوقـی ایـران.

ﺗﺤﻜﻴﻢ ﺑﻨﻴﺎد ﺧﺎﻧﻮاده، ﺑﻪ وﺟﻮد ﻳﻚ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻧﻴﺎز اﺳﺖ و ﺑﺪون آن، ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪ ﺳﺴتی می ﮔﺮاﻳﺪ، ﺧﻮدﺳﺮیﻫﺎ و اﻋﻤﺎل ﻗﺪرت بی جا‌ ‌‌ﻧﻴﺰ ﺑﻨﻴﺎد ﺧﺎﻧﻮاده را ﻣﺘﺰﻟﺰل ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮد؛ ﭘﺲ ﻣﺮد ﺑﺎﻳﺪ از ﺣﻖ ﺳﺮﭘﺮﺳتی ﺧﻮد ﺳﻮء اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻜﻨﺪ و ﺟﺰ در ﻣﺤﺪوده ﺷﺮع، ﮔﺎمی ﺑﺮ ﻧﺪارد و ﺑﺎ ﺷﻴﻮه‌ای ﺻﺤﻴﺢ، زﻧﺪگی را اداره ﻛﻨﺪ. از طرف دیگر ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﻣـﺎده 1114 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪنی، ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬار اﺧﺘﻴﺎر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺴﻜﻦ را ﺑـﻪ ﻣـﺮد داده اﺳـﺖ، ﻣﮕـﺮ اﻳﻨﻜـﻪ ﺗـﻮاﻓقی ﺑﺮ ﺧﻼف ﺁن ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ. در نهایت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏توان اینگونه بیان نمود که یکی از ﻣﻔﺎﻫﻴمی ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ اﺧﻼق اﺟﺘﻤﺎعی ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﺮده ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻔﻬﻮم «رﻳﺎﺳﺖ ﻣﺮد ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻮاده» اﺳﺖ. 

گزیده کتاب تزاحم حق مسکن و ریاست خانواده در فقه و نظام حقوقی ایران

عقد نکاح
عقد نکاح یا پیمان زناشویی همان ازدواج و عبارت است از توافق یک زن و مرد جهت ایجاد زندگی مشترک، و قوانین خاصی بر این پیمان حکومت می نماید بسته به فرهنگ خاص جامعه، جهت انعقاد عقد، طرفین بایستی کلماتی دایر بر پذیرفتن این پیمان ادا کنند. معمولا عقد نکاح در مراسم خاصی که به آن  «مراسم عقد»می گویند، انجام می شود.عقد نکاح مطابق ماده ١۰۶۲ قانون مدنی ایران به صرف ایجاب و قبول زن و مرد منعقد می گردد.

طبق ماده ١١۰۲ قانون مدنی ایران، همین که نکاح به طور صحیح واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین موجود، و حقوق و تکالیف زوجین از قبیل، مهر، نفقه، حسن برخورد و معاشرت و تمکین در مقابل یکدیگر برقرار می شود. عقد نکاح با توجه به قانون مدنی ایران، با دو شیوه فسخ نکاح و طلاق پایان می پذیرد اگرچه فوت،لعان،کفر و تغییر جنسیت نیز از موارد  انحلال نکاح به شمار می رود. معنای لغوی مصدر نکح ینکح بر وزن ضرب یضرب می باشد. نکاح در لغت بنابر مشهور به معنی وطی است. پس استعمال آن در عقد و تزویج مجاز خواهد بود. و به قول بعضی حقیقت در عقد است از جهت کثرت استعمال آن در عقد.

صفحات کتاب :
182
کنگره :
‏‫BP۱۹۸/۶‭‬ ‭/ح۷۳۷
دیویی :
‏‫‬‭‬‭‬‭۲۹۷/۳۷۹‬
کتابشناسی ملی :
9519705
شابک :
9786228001364
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه تزاحم حق مسکن و ریاست خانواده در فقه و نظام حقوقی ایران