امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مامان لطفا داد نزن

والد بودن سخت است. فرقی نمی‌کند در دوران بارداری چقدر کتاب خوانده باشید، هیچ چیز شما را برای کار روزبه‌روز  پرورش کودکان آماده نمی‌کند. بیشتر مواقع، سبک والدگری ما، بازتابی از نحوه‌ی بزرگ شدن خود ماست. اگر والدین سخت‌گیری داشتید، به احتمال زیاد سبک والدگری شما هم همین خواهد بود. 
بسیاری از والدین معتقدند فریاد زدن تنها راه جلب توجه بچه‌ها است. آنها به اشتباه تصور می‌کنند که فریاد زدن به طور کلی آسیبی به کودکان نمی‌زند. اما فریاد زدن ما، بچه‌ها را می‌ترساند. وقتی از ما بترسند، به طور خودکار از ما فاصله می‌گیرد. خشم ما آنها را دور و هر گونه ارتباط محبت‌آمیز میانمان را نابود می‌کند.

کتاب مامان لطفا داد نزن به ما می‌آموزد چگونه پدر یا مادر خوبی باشیم و بدون فریاد زدن فرزندمان را تربیت و هدایت کنیم.

گزیده کتاب مامان لطفا داد نزن

•    والدین سخت‌گیر
بسیاری از افراد معتقدند که والد سخت‌گیر بودن باعث می‌شود بچه‌ها رفتار بهتری داشته باشند. به هر حال، اگر فرزندتان می‌داند تنبیه خواهد شد، منطقی است که قوانین شما را زیرپا نخواهد گذاشت. هیچ کس دلش نمی‌خواهد تنبیه یا توبیخ شود. 
اما این سبک والدگری منسوخ و خارج از رده است. برقراری رابطه‌ای محبت‌آمیز با فرزندتان از طریق ترس و ارعاب قابل اجرا نیست. اگر به زور فرزندتان را به حرف‌شنوی از خودتان وادار کنید، در نهایت یک زورگو پرورش خواهید داد. اگر والد مستبدی باشید، این کار به فرزندتان کمک نمی‌کند در بزرگسالی به فردی بالغ و کارآمد تبدیل شود. 
این سبک والدگری در واقع می‌تواند بیشتر، مشکلات رفتاری ایجاد کند تا اینکه آنها را تحت کنترل درآورد. تحقیقات نشان می‌دهد بچه‌هایی که والدین سخت‌گیر دارند، عزت‌نفس کمتر، رفتار پرخاشگرانه بیشتر دارند و اغلب به دروغگوهای متبحر تبدیل می‌شوند. بچه‌ها باید بتوانند یاد بگیرند چطور تکانه‌های خود را کنترل و احساساتشان را تعدیل کنند. با این کار آنها انضباط فردی فرا می‌گیرند که باید هدف هر والدی باشد. 
تبیین محدودیت‌های سخت و خشونت‌آمیز، به فرزندتان یاد می‌دهد که مسئول اعمال خودش نیست. این محدودیت‌ها شاید باعث شود امروز درست رفتار کند اما کمک نخواهد کرد تا انضباط فردی که برای کنترل رفتارش در زندگی در آینده لازم است را بیاموزد. در بیشتر موارد، فرزندتان در حضور شما درست رفتار خواهد کرد اما در غیابتان به دردسر می‌افتد. 
بچه‌ها از رفتارهایی که اطرافشان می‌بینند الگوبرداری می‌کنند. اگر شما برسرش فریاد بزنید، در عوض او هم سر همسالانش فریاد خواهد زد. اگر او را به زور وادار به انجام کاری کنید، در عوض او هم با دیگران قلدری می‌کند تا آنچه می‌خواهد به زور دست بیاورد. استفاده از انضباط فیزیکی، مانند زدن به پشت بچه، فقط به او یاد می‌دهد، «کسی که قدرت دارد حق دارد». 

صفحات کتاب :
68
کنگره :
HQ755/8
دیویی :
649/1
کتابشناسی ملی :
9052256
شابک :
978625875388
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه مامان لطفا داد نزن